woensdag 19 december 2012

Volgen met Swivl

Enige tijd geleden zag ik een berichtje over de Swivl voorbij komen. De Swivl is via crowdfunding gerealiseerd is en je ziet maar weer tot welke interessante en innovatieve producten dat kan leiden!

Met de Swivl kun je met je iPod touch of je iPhone video's opnemen en daarbij iemand volgen. De Swivl gebruikt daarbij een clip waar de camera zich op richt. Je hebt er wel de app bij nodig, maar daarna wijst het zichzelf. Dat weet ik omdat ik er een heb kunnen lenen om uit te testen. En het werkt echt prima!
De Swivl die ik mee heb gekregen heeft een draadloze microfoon in de clip verwerkt, en dat werkt uitstekend. Groot voordeel is dat je geen cameraman nodig hebt, dus een wat beweeglijke docent kan toch zichzelf en zijn uitleg opnemen. De video (.mov uiteraard) kun je vervolgens in Moviemaker bewerken en publiceren. Erg eenvoudig allemaal en daarmee zeker een interessante tool voor docenten, maar ook voor studenten.

Hier zie je een voorbeeld van hoe de Swivl werkt en wat je ermee kunt:



In 2013 zal er een grotere versie van de Swivl op de markt komen, geschikt voor iPad en videocamera's. Voorlopig vind ik deze handzame versie wel erg leuk.

dinsdag 11 december 2012

ePitch vervolg

In oktober 2011 vertelde ik over mijn eerste ePitch en dat ik dat wel erg interessant vond. Er zaten ook wat nadelen aan maar ik ben er toch over gaan nadenken. En eigenlijk was mijn eerste ingeving nog steeds goed: met een ePitch kun je iets bijzonders toevoegen aan je onderwijs.

Ik heb twee channels laten aanmaken en had direct een docent in gedachten waarvan ik het idee had dat hij dit leuk zou vinden. Die gedachte bleek juist. Hij heeft de ePitch ingezet in zijn onderwijs, voor het vak Engelse communicatie, bij de academie Financiën, Economie en Management. Het ging er bij de opdracht om dat de student het product dat hij aan de man wil brengen, met een ePitch moest promoten. Deze FEM-studenten staan niet direct bekend om hun creativiteit. Maar wat hebben zij leuke, creatieve talenten ontplooid bij het maken van hun ePitch! Er was wel een kleine stimulans via extra studiepunten, maar de resultaten waren geweldig. En de studenten vonden het zelf ook erg leuk op deze manier uitgedaagd te worden. De docent was tevreden dat het hem geen extra tijd kostte, immers, de studenten waren aan het werk. Maar het succes is voor docent en studenten wel zodanig dat er een vervolg komt. Ik heb hierover heel kort iets verteld tijdens de Weblectures Ervaringen en Ideeën (WEI)dag van de SIG Weblectures op 11 oktober 2012.

Ook andere academies hebben belangstelling voor de ePitch-vorm, maar dan voor andere opdrachten. Wat te denken van een sollicitatie opdracht waarbij de studenten de ePitch gebruiken om zichzelf te presenteren als kandidaat voor een vacature. Daarna kunnen de studenten hun stem uitbrengen op de (in hun ogen) beste kandidaat. Een "commissie" bepaalt vervolgens welke 3 kandidaten zij willen uitnodigen voor een gesprek. Het lijkt me interessant om te zien of er verschil zit in de keuze van de commissie en de drie populairste ePitches en waar hem dat dan in zit!
Dit kun je zo vertalen naar een opdracht voor bijvoorbeeld een studentmakelaar die een van tevoren aangegeven object met de specs aanprijst via de ePitch, waarna een "klant" bepaalt met welke makelaar hij/zij in zee wil gaan en waarom.

Natuurlijk kun je gewoon met ultrakorte video's werken zonder de omgeving van ePitch, maar eerlijk is eerlijk, de ePitch-omgeving zoals die nu bestaat is wel erg aantrekkelijk. En je kunt tegenwoordig ook met Facebook inloggen, kijk op ePitch.tv!

zondag 2 december 2012

Dé Onderwijsdagen 2012

Hier volgt een impressie van enkele workshops van Dé Onderwijsdagen 2012, dit keer waren we te gast in Rotterdam. Ondanks de grote problemen op het spoor waren we vanuit het Oosten des lands toch nog op tijd om de eerste workshopronde bij te wonen.

Voor mij was dat de workshop van Karel Roos. Het onderwerp was de effectiviteit van het leren tussen de f2f momenten verhogen, waarin hij vertelde hoe hij de docenttrainingen voor Blackboard aanpakte. Daarvoor maakt hij gebruik van het Carepack, een handig instrument om de verschillende functionaliteiten binnen Bb inzichtelijk te maken. Vooral de effectiviteit verhogen tussen de f2f momenten met de binnen Bb beschikbare tools is daarbij interessant.

Uitgangspunt is dat docenten die in Bb werken alles weten van de content maar niet op het idee komen om voor nieuwe inzichten eerst te kijken wat Bb kan bieden. Met Carepack heb je een handige kapstok daarvoor. Denk aan werken met (graded) wiki’s, logboeken, blogs en peerassessments. Hier vind je de presentatie.


Toen we de ruimte binnenkwamen voor de workshop Peerevaluatie in Scorion was het al leuk: er waren schotten geplaatst en je was echt benieuwd naar wat er komen zou. Een zeer enthousiaste dame van de TUDelft vertelde over haar ervaringen met de Scoriontool. Zij zette dat in vanwege het grote aantal groepen dat in haar project meedraaide en zij toch wilde dat de groepsleden elkaar beoordeelden. Dat gebeurde met rubrics als basis, waarbij er voor inhoudelijke criteria gekozen is. Er is behalve het aanvinken naar niveau en per criterium ook een commentaarveld opgenomen waar opmerkingen geplaatst worden die alleen voor de student zelf en de tutor te zien zijn.
Om ons echt te laten ervaren hoe dat nu ging, werden we in groepen verdeeld waar we per twee groepen een opdracht kregen. Groep 1 kreeg een kant en klaar model in Knexx en de andere groep kreeg alle losse onderdelen. Je zag elkaar niet en moest via post-its communiceren. Daarna ging je je groepsleden beoordelen in Scorion. Het was erg leuk om te doen, heel actief. Helaas liet bij het invullen van de feedback in Scorion de wifi-verbinding het afweten, maar we zagen wel voorbeelden hoe het er bij de TUDelft uitzag. Compleet met een spiderdiagram. Studenten kunnen de resultaten in hun portfolio opnemen.

Studenten vinden dit een eerlijk systeem omdat er geen studiepunten voor gegeven worden. Waar in het begin er nog sprake kan zijn van vriendjesgedrag wordt dit steeds serieuzer opgepakt. Het is een vorm van afdwingen van volwassenheid. Daarbij zie je ook dat naarmate de studie vordert de resultaten steeds meer van private naar public gezet worden. Voorwaarde voor succes is wel een goede IT Infrastructuur!
Er is geen Slideshare presentatie van deze workshop.

Zelf gaf ik samen met André Rosendaal een presentatie over de weblectures.nl website. Mijn deel ging over het inzetten van de website www.weblectures.nl bij Saxion.

Voor de workshop Flipped classroom van Wilfred Rubens hadden we ons moeten voorbereiden. Ik had dat deels gedaan, alleen de video niet bekeken. En dat heb ik geweten. We kregen een voorkennistoets, die eigenlijk met eClicker afgenomen zou worden. Helaas bleek dat niet te werken in de zaal en we hebben ouderwets handen opgestoken. De eerste vragen van de voorkennistoets die langskwamen wist ik wel, maar daarna niet meer. Dat vond ik erg vervelend! Als studenten ook zo reageren ….. Nadat de voorkennis in beeld was gebracht kregen we een opdracht waarbij we voor een module het onderwijs anders in moesten steken en hoe dat er dan uit zou zien. Compleet met drempels, prikkels en aanbevelingen. De opdracht hebben we in kleine groepjes uitgevoerd en elk groepje heeft teruggekoppeld. Ondertussen kon ook via Twitter gereageerd worden, dat heeft een groepje gedaan. Het resultaat was een heel gevarieerde aanpak waarbij het model flipped classroom ingezet werd. Maar met verschillende invullingen en dat is natuurlijk mooi. Onderwijs is niet in 1 ideaal model te vatten. Wilfred heeft er ook over geblogd. Zijn presentatie staat op Slideshare.


Conclusie: Het was een zeer interessant programma en ik heb er zeker wat van opgestoken. Ik heb weer veel oude connecties ontmoet en nieuwe connecties opgedaan en een hoop plezier gehad. Een bijzonder leuke bijkomstigheid was dat er ook studenten meegegaan zijn. Zij hebben een eigen blik op de mogelijkheden in het onderwijs en geven waardevolle input. Kortom, het was zeer geslaagd!
 
Creative Commons-Licentie
Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie