woensdag 19 september 2012

Van weblecture naar kennisclip naar ….

Voor het project Kennisclips van Saxion, dat in 2012 loopt, zijn er diverse kennisclips gemaakt. Doel van het project is om geen lange weblectures aan de studenten beschikbaar te stellen, maar om kort en kernachtig lastige onderwerpen uit te leggen, in kennisclips. Kort, maximaal 12 minuten, zodat de student direct bij de uitleg komt en zijn concentratie kan vasthouden.

In het project ging het vooral ook om het maken van kennisclips over onderwerpen die bij meer opleidingen aan bod komen. Zo kan een docent die minder snel zelf een opname maakt toch gebruik maken van de bestaande clips.

De kennisclips worden gereviewd door docenten en studenten. Nu heeft dat laatste geleid tot een wel heel leuke ontwikkeling:
Bij het bekijken van een voorbeeld van een kennisclip werden de studenten erg enthousiast. Dat wilden zij ook bij hun opleiding. Zij zouden als ervaringsdeskundigen met een lijstje onderwerpen, waarvan kennisclips gemaakt konden worden, naar hun docent gaan. Maar verder brainstormend kwamen we tot de conclusie dat het wel heel erg interessant zou zijn als een aantal lastige onderwerpen door studenten zouden worden uitgelegd in kennisclips. Dat idee sprak de reviewstudenten enorm aan en de volgende dag kreeg ik al een lijstje met onderwerpen.

Welke insteek kiezen we nu?
De studenten en de docent overleggen samen over de mogelijke onderwerpen en kiezen er enkele uit. Daarna gaan de studenten aan de slag en leggen het onderwerp zo duidelijk mogelijk uit aan de hand van bv een Powerpoint. De docent monitort dit proces inhoudelijk. De studenten vragen aan enkele medestudenten feedback en komen zo tot een heldere uitleg. Vervolgens nemen de studenten de kennisclip op. Natuurlijk is er aandacht voor de kwaliteit van de gemaakte kennisclip, dat wordt ook weer gereviewd. Maar wij zijn er zeker van dat dit weer een geheel nieuwe dimensie in de weblectures/kennisclips en daarmee in het onderwijs zal betekenen.

Zoals een van de studenten het formuleerde:
“Misschien is er een mooie balans te vinden tussen kennisclips gemaakt door studenten en docenten. Ik denk dat de moeilijkere onderwerpen door (authentieke) docenten beter aanslaan, mits ze er met passie over kunnen vertellen uiteraard. Misschien is er zelfs een combinatie mogelijk binnen 1 kennisclip, gemaakt door zowel een docent als een student. Bijvoorbeeld dat de docent de moeilijke theorie behandelt, waarna een student het in 'studententaal' uitlegt. Ik zie veel voordelen aan dit project, omdat er op deze wijze bruikbaar en vooral leuk onderwijsmateriaal ontstaat. Misschien betekent dat in de verre toekomst zelfs deels vervanging van ander lesmateriaal (boeken), wat studenten een hoop geld kan besparen en wat misschien meer effectief materiaal is.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
Creative Commons-Licentie
Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie