donderdag 7 februari 2013

Bringing the context back into learning

Gamification is een hot item. Van mijn ROB-collega Joyce kreeg ik een link naar een zeer interessante TEDx-speech van Thijs de Vries bij de TEDx Hasselt. Het onderwerp is Bringing the context back into learning.

Waarom werken games zo goed? Je kunt in je eigen tempo door de game heen, je leert al doende. Je acties worden direct van feedback voorzien: je gaat ineens een sprong vooruit of als het fout gaat moet je van voren af aan beginnen. Net zolang tot het lukt en je voldoende punten hebt gescoord om naar een hoger niveau te gaan. De spelers worden uitgedaagd. Het spel moet niet te gemakkelijk zijn, maar ook niet weer zo moeilijk dat het nooit lukt om verder te komen. Je krijgt geen informatie vooraf maar ontdekt dat tijdens het spel. En de speler haalt uiteindelijk het einddoel! Cruciaal is dat het hele spel in elkaar past, alles rond het spel klopt, context en spel zijn perfect op elkaar afgestemd. Als je dit vertaalt naar het leren dan zie je mogelijkheden, steeds meer mensen hebben in de gaten dat games meer zijn dan "tijdsverspilling". Er komt steeds meer belangstelling voor: gamification.

En wie is Thijs de Vries?
Deze informatie staat bij de video van de speech van Thijs:
Games are usually considered just for fun or even a waste of time. Thijs de Vries does not agree: in this talk, he shares his vision on how gaming techniques can be applied to perhaps the last places you would expect: schools and companies.
Thijs de Vries M.Sc. is designer, facilitator and speaker on the intersection of engagement design, gamification and serious gaming.

After graduating at the Technical University Delft in the masters program Design for Interaction, Thijs founded the engagement design studio Creative Seeds. As a user experience designer Thijs has worked on many innovative designs in the field of engagement design and persuasion. This led to his expertise on incorporating gamification into products and services for education, health care and sustainability.

Besides running his own studio, Thijs is CTO of EduApp, an educational platform for promoting educational apps in the classroom. He is also one of the co-founders of Game Driven Innovation which aims to inspire companies about the possibilities of gamification.




Joyce, superbedankt voor deze tip!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
Creative Commons-Licentie
Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie