woensdag 26 januari 2011

Voorbeeld voor mobile

Hier is een voorbeeldclip die op een iPhone of iPad geprobeerd kan worden.
Dit biedt veel perspectief voor de didactische mogelijkheden in mobile learning, vooral omdat de weblectures zo snel en eenvoudig gemaakt kunnen worden. Voor weblectures zonder video maakt het natuurlijk niets uit ;-).

vrijdag 21 januari 2011

Picture in picture!

Met de upgrade van Panopto Focus naar de 3.1 is er een vodcastoutput beschikbaar gekomen waarmee je een picture in picture beeld van de weblecture krijgt. Deze picture in picture moet je wel aangeven in de settings van de weblecture.
De presentatie is groot en rechtsonder is een klein scherm met de video-opname van de spreker. Het werkt prima op de iPhone en iPad. Scrollen in de slides gaat niet, maar je kunt wel met de tijdsbalk werken als je naar een verder of eerder punt in de weblecture wilt gaan.
Wil je dit zelf bekijken dan even mij berichten.

Ik ben er super enthousiast over want dit biedt veel mobile mogelijkheden!

Aanvulling:
Bij Saxion hebben we sinds gister Bbmobile. Ik kon het niet laten en heb net een weblecture geplaatst in mijn oefencursus Bb. Vervolgens ben ik op de iPad met Bbmobile naar mijn cursus gegaan en heb de weblecture geopend. Daar waar sommige schermpjes nog niet op groot formaat kunnen komen, lukt dat met het weblecturescherm wel. De weblecture speelt uitstekend af met de PPT groot en de spreker klein rechtsonder in beeld. Dit werkt dus! :-D

dinsdag 18 januari 2011

Panopto upgrade!

Bij Panopto is Focus 3.1 vandaag beschikbaar gekomen en wat daar zo leuk aan is, is dat je nu een weblecture kunt embedden in vodcastformaat. Dus direct uitgeprobeerd en ... Zie resultaat hieronder.

Clip van een hoorcollege met video-opname en PPT


Clip van studio-opname met screen en audio


Meer clips op de Saxion videowebsite

maandag 11 oktober 2010

Uitleg onderzoek weblectures bij INHolland

Tom Visscher van INHolland gaat met de mobiele Mediasiteset weblectures maken over het afstuderen. Hij legt uit hoe INHolland experimenteert.

Weblectures op de iPad

Pierre Gorissen (PiAir) heeft op YouTube een videootje geplaatst met als titel: Weblectures op de iPad. Door het ontbreken van Flash en/of Silverlight kunnen weblectures die gemaakt zijn met de reguliere systemen niet bekeken worden. Onder reguliere systemen versta ik Mediasite, Presentations2 Go en Echo 360. Maar ook Panopto, waar we bij Saxion mee werken, is gebaseerd op Silverlight.
Pierre noemt enkele opties die nog niet echt al goed werken, en op het einde noemt hij Vimeo. Nadeel zou het afschermen zijn. Maar de plaatser van de video kan de video afschermen met een wachtwoord en daarmee zelf bepalen wie de video mag bekijken. Dat gaat eenvoudig en is daarmee toegankelijker dan Pierre in zijn video aangeeft.
Als er van de weblecture een vodcast gemaakt kan worden, kun je de weblecture wel bekijken, maar je ziet de presentatie en hoort de audio; het videobeeld van de spreker zit er niet bij. De TUDelft heeft dat in samenwerking met Mediasite wel voor elkaar gekregen, zie ook de colleges op iTunesU.

donderdag 7 oktober 2010

e-Clicker voor iPhone en iPad

Ik ben geabonneerd op de HANovatie-nieuwsbrief. Vandaag kwam er weer een nieuwe binnen en het onderwerp eClicker voor iPad en iPhone trok direct mijn aandacht. Het blijkt een artikel te zijn uit de blog van Frank Thuss, docent aan de HAN.
Met de eClicker (voor 7,99 euro in de iTunes app store verkrijgbaar) kunnen studenten met hun iPhone of iPad vragen beantwoorden. Een leuk alternatief voor de gangbare stemkastjes, groot nadeel is dat het alleen voor Apple spullen is.
Zie hier het blogartikel met het hele verhaal.

Het zal niemand verbazen dat ik de blog van Frank in mijn favorieten heb opgenomen.

SURF Summerschool Video en Didactiek

Het is alweer enige tijd geleden dat ik naar de SURF Summerschool Video en Didactiek ben geweest. Het was een goed georganiseerde en inhoudelijk prima meerdaagse. Wat heb ik er vooral van meegenomen?
- Hou het kort, 2-3 minuten is lang genoeg. De concentratietijd van studenten is laag.
- Niet teveel uitleggen, want dan haken de studenten af.
De Wisebits waren heel verhelderend daarbij.

Doordat we zelf een video-opdracht moesten uitvoeren, kregen we te maken met planning, deadline, script, deadlines, technische problemen. Liever een productie die niet helemaal top is dan niets inleveren, dat is ook een wijze les!
Uiteraard ontbrak de didactiek niet. Op basis van ingebrachte interessevelden en vragen werd daarop ingestoken. Wat was het moeilijk kiezen: hands-on video maken of de didactische toepassingen op videogebied. Het is gelukt om beide toch voor elkaar te krijgen

Vrijwel alle presentaties zijn geregistreerd, ga daarvoor naar de SurfAcademy.

Het is absoluut de moeite waard!
 
Creative Commons-Licentie
Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie