donderdag 21 juli 2011

Prezi en multimedia

Van mijn zeer attente collega Johan S. kreeg ik de volgende mail:

Op je blog verzamel je allerlei leuke voorbeelden en ik denk dat dit ook een mooie demo is hoe je een screencast binnen een "presentatie" kunt gebruiken.
Kijk maar eens op:


(Deze Prezi is op 22 juni 2011 gepubliceerd door Blik Stroom)

Dit inspireerde me om toch weer Prezi op te pakken. Dat had ik ruim 1 jaar geleden ook al gedaan, maar op een of andere manier klikte het niet tussen Prezi en mij. De meeste Prezi's toen vond ik ook erg chaotisch.
Nu ben ik weer gaan experimenteren en ik moet zeggen dat ik de mogelijkheden steeds meer waardeer. En dat chaotische is een valkuil, maar daar ben je nog altijd zelf bij :)

zondag 3 juli 2011

Golden Age?

De wereld om ons heen verandert en zo ook ons onderwijs. Ik ben net terug van de DIVERSE 2011 in Dublin en het viel me op dat daar telkens weer de nadruk werd gelegd op het feit dat we bij onze inspanningen altijd de gebruiker centraal moeten stellen. Nu is dat iets dat ik doodnormaal vind maar toch. En toen bedacht ik me dat onderstaand stukje wel heel toepasselijk is. Ik schreef het in april dit jaar.

Met de opkomst van ICT waren de verwachtingen hooggespannen. ICT was als een tovermiddel om van alles te vernieuwen in de samenleving, zo ook het onderwijs.

In een publicatie van de Onderwijsraad uit 2008 wordt hierover gesproken en vergelijkt men de wijze waarop ICT in de samenleving is opgepakt met hoe het in het onderwijs gaat. Daarbij maken zij gebruik van de theorie van Carlota Perez (2002), die overigens ook nog in 2011 onveranderd staat, dat bij de opkomst en het gebruik van technologische vernieuwingen doorgaans een vaste ontwikkeling wordt doorgemaakt. Zij heeft die verdeeld in de Installation period en de Deployment period.

Men was optimistisch over de mogelijkheden die E-learning zou kunnen bieden en de nieuwe producten (vooral vanuit de technologie bedacht) die daaruit voort zouden vloeien. Allerlei projecten werden gesubsidieerd. Kenmerkend voor de Installation period.
Maar in de praktijk gaat het allemaal niet zo snel en de hooggespannen verwachtingen werden niet waargemaakt. De gebruiker omarmde de vernieuwingen niet. Er kwam een omslagpunt dat leidde tot de Deployment period. Hier zijn de gebruikers aan zet en zij bepalen hoe de ICT aangepast moet worden om door hen gebruikt te worden. Volgens de theorie van Perez kunnen we evolueren naar de Golden Age waar nieuwe gebruikersgeoriënteerde toepassingen snel opgepakt worden en toegepast worden op een flexibele en creatieve manier.

De publicatie is uit 2008 en men geeft aan dat op dat moment de diverse ontwikkelingen erop wijzen dat we op dit moment aan het begin staan van de Deployment period. Denk aan de opkomst van uiteenlopende apparaten waarin ict is geïntegreerd en die gemakkelijk onderling communiceren (pda, mobiele telefoon) en de opkomst van social software. De snelheid waarmee deze apparaten en applicaties hun ingang vinden, wijzen op de komst van de Golden Age. Kijkend naar het onderwijs doet zich deze Golden Age echter nog niet voor. In dit opzicht lijkt er een discrepantie te ontstaan tussen de samenleving en het onderwijs.

Het is nu 2011 en voor de samenleving lijkt de Golden Age al in gang te zijn gezet met de iPhone, iPad, Twitter, etc. Helaas kan tegelijk geconstateerd worden dat dit voor het onderwijs nog altijd niet het geval is. Er zijn voorlopers die wel zover zijn, maar de grote groep is nog niet in beeld. Wat denkt u zijn we in het begin van de de Deployment fase blijven steken of schuifelen we al voorzichtig in de richting van de Golden Age voor het onderwijs?

vrijdag 24 juni 2011

WOW met Augmented Reality!

Hoe dit gemaakt is weet ik (nog) niet maar o wat is dit leuk! De didactische mogelijkheden vliegen in en uit mijn hoofd. Na de inspiratie van Jeroen Alessie, met een PPT met ingebakken spreker, zie posts van 18 april en 23 mei), nu dit:



Met dank aan mijn collega Ben B. die me hierop attendeerde! Wordt vervolgd.

dinsdag 24 mei 2011

Beware online "filter bubbles"

Een video van de presentatie van Eli Pariser bij TED, die ik via een collega toegestuurd kreeg. De kern is dat er op basis van je profiel keuzes gemaakt worden in de informatie die je te zien krijgt, bijvoorbeeld bij Facebook, Google. Je komt steeds meer in je comfortzone en je krijgt een steeds beperktere blik, de " filter bubble".
Het is nodig om juist ook heel andere informatie te zien, die ons uitdaagt en ons blikveld verruimt. Om met een kritische blik te kunnen kijken is er een balans nodig in de informatie die je krijgt.

maandag 23 mei 2011

Definitieve versie van een experiment

Al eerder vertelde ik van ons eerste experiment naar aanleiding van de presentatie van Jeroen Alessie. De video is door verschillende mensen bekeken en men is erg enthousiast. Zodanig dat we besloten hebben om hem wat aan te passen en openbaar te zetten op SURFmedia:



NB Het beeld is nu zwart, maar anders speelde de video steeds direct af en dat is ook niet fijn.

De QRCodes zijn leuk! Probeer maar.

maandag 18 april 2011

Inspiratie en actie!

Bijna 2 weken geleden ben ik uitgenodigd om mee te gaan naar een presentatie over weblectures en gaming in het onderwijs, door Jeroen Alessie.
Het was een enorm inspirerend verhaal en het kwam er voor weblectures op neer dat Jeroen geëxperimenteerd heeft met het digitaal beschikbaar maken van fysiotherapie-kennis. Dat deed hij door een docent te filmen tegen groen doek en deze vervolgens in een PPT te plaatsen. Dat dit eisen stelt aan de PPT en de opname is logisch. Het initiatief werd beloond met hoge kijkcijfers, liefst 308% van de studenten gaf aan de video te hebben bekeken. Let wel, je zou kunnen zeggen dat elke student 3 keer heeft gekeken. Als ze dan nog niet weten waar het over gaat ...
Natuurlijk kost dit uren. Voor bedenken wat je hoe wilt vertellen, voor het anders structureren van je PPT, voor het maken van opnames: Als je wijst, wijst je dan naar de juiste plek. En dan nog het monteren en het koppelen met de PPT. Jeroen deed dat naast zijn gewone uren en gaf aan dat het best meeviel als je het eenmaal kon.
Mijn collega Tonie C. en ik konden niet wachten en zijn direct aan de slag gegaan.
Zie hier het resultaat: Onze eerste productie. Het password is 1nsp1rat1e



Taken waren netjes verdeeld. De een deed de inhoud, PPT en scriptidee, de ander monteerde, koppelde en maakte de film. Samen deden we de opname. Wij zijn best trots dat we dit in zo korte tijd hebben gemaakt.
Het was prettig dat de PPT achteraf nog aangepast kan worden, inhoudelijk en met materiaal. Handig want soms valt een effect of plaatje tegen.
Wat heeft dit nu opgeleverd? Naast een heleboel energie en plezier ook kennis en inzicht in het maken van dergelijk leermateriaal. Je kunt er wat speelse effecten in brengen en houdt het daarmee leuk om naar te blijven kijken. Natuurlijk produceer je dit voor onderwerpen die niet echt veel veranderen, want het kost wat meer uren. Maar het is weer een andere manier om kennis over te brengen. Ik geloof heilig in een combinatie van leervormen; daarmee maak je onderwijs spannend. Het is wel zaak om de juiste leervorm te kiezen voor je doel!
 
Creative Commons-Licentie
Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie