zondag 11 juli 2010

Dualbook

Een dualbook is een combi van een e-reader en een tabletnetbook, dus ook weer gebruik makend van twee screens.


De Entourage eDGe heeft twee screens waarvan de ene 9,7 inch groot is en waar je e-books op kunt lezen. Het andere scherm is 10,7 inch en is een kleurentouchscreen. Daarmee kun je browsen, internetten, mailen, Office-toepassingen gebruiken. Maar het handige van dit dualbook is dat de beide schermen met elkaar verbonden zijn. Zo kun je een illustratie van het e-bookgedeelte naar het kleurenscherm verplaatsen en in kleur bekijken, bewerken of mailen. Het is ook mogelijk om op het e-reader deel aantekeningen te maken.
Dit dualbook kost met ca 600 euro meer dan een gemiddelde e-reader maar heeft wel extra mogelijkheden. Het dualbook weegt 1,3 kg en is bedoeld voor studenten.

In de blog van Good e-Reader is de Entourage eDGe gereviewed. Hun conclusie is dat het beide mogelijkheden matig doet maar dat de combinatie in 1 apparaat bijzonder is.
Lees hier de review.

Libretto

Er komen steeds meer netbooks met 2 schermen op de markt. Toshiba heeft eind juni de Libretto W100 gelanceerd, een netbook met twee touchscreens van 7 inch (17,8 cm). Het geheel draait op Windows7. Het bijzondere aan dit netbook is dat als je de screens verticaal houdt, je er bijvoorbeeld een dubbele pagina mee kunt lezen, als in een krant. Houd je het netbook horizontaal dan kun je op het bovenste scherm een document zien terwijl je op het onderste notities kunt maken, knipsels kunt samenstellen maar ook is het als virtueel toetsenbord te gebruiken. Je kunt teksten, bestanden, etc met het touchscreen van het ene scherm naar het andere verplaatsen. De prijs van deze Libretto W100 is stevig, 1200 euro, maar dit netbook is vooral bedoeld voor creatieve mensen die onderweg willen werken.

vrijdag 25 juni 2010

COIN

SURFnet is bezig met een aantal partners een nieuwe online samenwerkingsomgeving te ontwikkelen, gebaseerd op open standaarden. Deze COllaboration INfrastructure, is gericht op het samenwerken in zowel Onderwijs als Onderzoek. Het ziet er veelbelovend uit! Meer informatie en een heldere animatie hierover bij SURF-COIN.

zondag 13 juni 2010

Digitaal schoolbord zonder beamer?

Op 18 mei j.l. is het eerste digitale schoolbord 2.0 in gebruik genomen. Dat gebeurde op basisschool De Gantel in Den Haag. Het gaat om een Samsung schoolbord 2.0(typenummer: Samsung 650TS). Volgens het bericht op de site van de onderwijsnieuwsdienst "ondersteunt het Full HD schoolbord leraren bij het geven van interactieve lessen voor onderwijs op maat. Leerlingen werken daardoor effectiever en efficiënter. Leraren kunnen internetpagina's oproepen en met filmpjes de lesstof op een aantrekkelijkere manier aanbieden. Ook kunnen zij direct switchen tussen de verschillende toepassingen. Zo is het eenvoudiger om leerlingen die meer moeite hebben om de lessen bij te benen, de stof te verduidelijken. Bovendien verschijnen de beelden in Full HD op het scherm, waardoor leerlingen hun aandacht beter bij de les houden. Samsung's schoolbord 2.0 is kostenefficiënt. Want dit schoolbord dat een beamer overbodig maakt, gaat drie keer zo lang mee als de eerste generatie digiborden."
Vooral dat het een beamer overbodig maakt is interessant, geen obstakel, geen kallibreren. Als de kosten nu meevallen ...

vrijdag 11 juni 2010

Wo, wat is Kno?

Vandaag op Gizmo het bericht dat het Californische bedrijf Kno een tablet met twee inklapbare aanraakschermen heeft geïntroduceerd. Zo kan er een eind komen aan het gesleep met zware studieboeken die alleen maar leesvoer zijn. Met de Kno komt het studieboek tot leven. De Kno is ontwikkeld vanuit gesprekken met studenten. Wat zouden zij graag willen in een studieboek van de toekomst?
Het bleek dat studenten multimedia-mogelijkheden zeker als een meerwaarde zien, maar dat ze tegelijkertijd de tastbare en visuele interactie misten die papieren studieboeken wel bieden. Zo willen zij graag twee grote pagina's tegelijkertijd kunnen bekijken, notities toevoegen, belangrijke passages onderstrepen of hun vinger op een tekstgedeelte leggen, terwijl ze onderhand iets anders aan het uitzoeken zijn. Dit zijn zaken die e-readers niet bieden. Er is echt naar de studenten geluisterd en het heeft de Kno opgeleverd:
Op de video is te zien dat de Kno een tablet-pc is met twee inklapbare aanraakschermen, toegang biedt tot een grote database aan onderwijspublicaties, Bluetooth-verbinding, draadloze toegang tot internet, rijke multimediacontent als HD-video en de mogelijkheid biedt om notities te maken, teksten te markeren en bladwijzers toe te voegen.

Kno Movie from Kno, Inc. on Vimeo.

Kno gaat ervan uit dat nu de belangrijke verschillen met papieren boeken weggenomen zijn en de extra mogelijkheden van tablets benut kunnen worden: studenten kunnen bijvoorbeeld makkelijk onderling informatie delen of, als ze een voor hen onbegrijpelijke term of zin zien, op één en hetzelfde apparaat uitleg in tekst of beeld opzoeken.

Specificaties van de Kno zijn twee kleurenschermen van 14,1" met een resolutie van 1440 x 900 pixels, een opslagcapaciteit van 16Gigabyte en een batterijduur tussen de zes en acht uur. De Kno weegt 2,475 kg.
De meeste teksten worden net als in papieren lesboeken op het formaat van een bladzijde weergegeven, waardoor er niet gescrolld hoeft te worden. De Kno ondersteunt verschillende e-reader formaten en documenttypen als PDF en Word.
Jammergenoeg is er nog geen prijs bekend.
Meer informatie bij Kno.

Symbaloo 2 exit


Mijn Symbaloo is overgezet naar de nieuwe versie. Na veel problemen heb ik mijn Symbaloo weer aan de praat. Elke keer mislukte het inloggen. Wat blijkt nu: in Firefox werkt het inloggen niet en in IE en Chrome wel. Rara hoe kan dat. Bovendien vind ik het nieuwe uiterlijk een stuk minder aantrekkelijk.

Dus helaas, na jaren trouw Symbaloo te hebben gebruikt, ben ik op zoek naar iets anders. Natuurlijk ken ik iGoogle, maar juist het eenvoudige en strakke uiterlijk van Symbaloo sprak me aan.
Heeft iemand een tip voor mij?

maandag 17 mei 2010

Symbaloo 2.0

Vandaag stond op nu.nl het bericht dat Symbaloo gebruikers pagina's laat delen: Symbaloo is een aanpasbare startpagina voor internetters. Gebruikers kunnen de pagina voorzien van knoppen die verwijzen naar hun favoriete websites. Met Symbaloo 2.0 kunnen gebruikers een eigen pagina aanmaken over bijvoorbeeld een specifiek onderwerp. Als de pagina af is kunnen zij deze delen met andere gebruikers.
Ik gebruik Symbaloo al geruime tijd en heb inderdaad ook pagina's met verzamelde links van anderen gebruikt, voor onder meer digiborden, wiskunde en radio. Reuze handig omdat je dan niet zelf alles hoeft op te zoeken. Maar ook als je met collega's informatie wilt delen. Zo hebben we voor onze DigiDoedag op 23 april 2009 verschillende links gedeeld.
In de video worden Symbaloo en de functionaliteiten ervan uitgelegd.

 
Creative Commons-Licentie
Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie