woensdag 19 september 2012

Van weblecture naar kennisclip naar ….

Voor het project Kennisclips van Saxion, dat in 2012 loopt, zijn er diverse kennisclips gemaakt. Doel van het project is om geen lange weblectures aan de studenten beschikbaar te stellen, maar om kort en kernachtig lastige onderwerpen uit te leggen, in kennisclips. Kort, maximaal 12 minuten, zodat de student direct bij de uitleg komt en zijn concentratie kan vasthouden.

In het project ging het vooral ook om het maken van kennisclips over onderwerpen die bij meer opleidingen aan bod komen. Zo kan een docent die minder snel zelf een opname maakt toch gebruik maken van de bestaande clips.

De kennisclips worden gereviewd door docenten en studenten. Nu heeft dat laatste geleid tot een wel heel leuke ontwikkeling:
Bij het bekijken van een voorbeeld van een kennisclip werden de studenten erg enthousiast. Dat wilden zij ook bij hun opleiding. Zij zouden als ervaringsdeskundigen met een lijstje onderwerpen, waarvan kennisclips gemaakt konden worden, naar hun docent gaan. Maar verder brainstormend kwamen we tot de conclusie dat het wel heel erg interessant zou zijn als een aantal lastige onderwerpen door studenten zouden worden uitgelegd in kennisclips. Dat idee sprak de reviewstudenten enorm aan en de volgende dag kreeg ik al een lijstje met onderwerpen.

Welke insteek kiezen we nu?
De studenten en de docent overleggen samen over de mogelijke onderwerpen en kiezen er enkele uit. Daarna gaan de studenten aan de slag en leggen het onderwerp zo duidelijk mogelijk uit aan de hand van bv een Powerpoint. De docent monitort dit proces inhoudelijk. De studenten vragen aan enkele medestudenten feedback en komen zo tot een heldere uitleg. Vervolgens nemen de studenten de kennisclip op. Natuurlijk is er aandacht voor de kwaliteit van de gemaakte kennisclip, dat wordt ook weer gereviewd. Maar wij zijn er zeker van dat dit weer een geheel nieuwe dimensie in de weblectures/kennisclips en daarmee in het onderwijs zal betekenen.

Zoals een van de studenten het formuleerde:
“Misschien is er een mooie balans te vinden tussen kennisclips gemaakt door studenten en docenten. Ik denk dat de moeilijkere onderwerpen door (authentieke) docenten beter aanslaan, mits ze er met passie over kunnen vertellen uiteraard. Misschien is er zelfs een combinatie mogelijk binnen 1 kennisclip, gemaakt door zowel een docent als een student. Bijvoorbeeld dat de docent de moeilijke theorie behandelt, waarna een student het in 'studententaal' uitlegt. Ik zie veel voordelen aan dit project, omdat er op deze wijze bruikbaar en vooral leuk onderwijsmateriaal ontstaat. Misschien betekent dat in de verre toekomst zelfs deels vervanging van ander lesmateriaal (boeken), wat studenten een hoop geld kan besparen en wat misschien meer effectief materiaal is.”

dinsdag 4 september 2012

Mooie binnenkomer!

Iedereen weer fijn uitgerust en klaar voor het nieuwe studiejaar? Ik wel! En ik begin gelijk met een mooie binnenkomer:

Tot 18 september is de iPhone app Pinnacle Studio gratis te verkrijgen in de App Store. Voorheen was het Avid Studio, maar nu heet het Pinnacle Studio en daarmee is de app heel herkenbaar voor mij. Wij gebruiken namelijk Pinnacle om videos te bewerken in onze kleine studios en dat bevalt ons prima.

Met deze app kun je ook heel eenvoudig je video bewerken, combineren met andere videos, titels toevoegen, geluid aanpassen, etc. Bovendien is je bewerkte video snel te exporteren naar onder meer Facebook, YouTube en Box.

Kortom: iMovie heeft er een concurrent bij!

maandag 16 juli 2012

Even makkelijk!

Zoals veel mensen ben ik echt megadruk zo vlak voor de vakantie. Dus ik maak het mij makkelijk met de DIVERSE 2012 ervaringen door je door te verwijzen naar de blog van collega Peter, die ook mee was!

Hier de terugblik en hier het videoverslag. Allemaal met dank aan Peter natuurlijk. Volgend jaar Osnabruck!

Fijne vakantie allemaal :)

maandag 2 juli 2012

DIVERSE 2012

Vanaf morgen, 3 juli 2012, ben ik te vinden op de DIVERSE 2012, dit keer in leuven.

Zoals de website vermeldt: DIVERSE is the leading conference regarding all aspects of video and videoconferencing in education: teaching, research, management, etc. This includes the convergence of these technologies; the emergence of new possibilities such as "presence production" for learning, interactive television, virtual reality and computer games techniques, and handheld access to moving images."

Samen met Esther van der Linde van de HAN houd ik een presentatie over de Flipped classroom, inderdaad, in het Engels. Ik heb er zin in en zal na afloop op dit blog verslag doen!

maandag 25 juni 2012

CloudOn

Ken je CloudOn al? Een heel handige (gratis) app als je in MS Office 2010 wilt werken op je iPad. Ik geef toe, in het begin moet je wel even opletten. Vrijwel alle functionaliteiten zitten er in, maar omdat je scherm minder breed is, is het soms even zoeken. Maar dat went snel!

Je documenten worden bewaard in Dropbox, Google Drive of Box. Omdat ik Box eigenlijk niet gebruik (het duurt me te lang voordat je er een bestand op hebt staan) dacht ik, ik probeer dat eens. En dat lukt prima! Ook handig is dat je Officebestanden die je via de mail krijgt kunt bewerken in Cloudon en daarna bewaren in Box.

Kortom: een aanrader! Ook voor Android.

zaterdag 23 juni 2012

Bejaard zijn, respect!

In de Telegraaf van vandaag een reportage over de ervaringen van een journaliste in een verouderingspak. In dat speciaal ontwikkelde pak ervaart zij hoe het is om als bejaarde in onze snelle maatschappij te functioneren. Er zijn allerlei functionaliteiten in opgenomen. Zo is het zicht vervaagd en de kleuren zijn afgevlakt; het gehoor is afgenomen; de bewegingen worden stram; evenwicht vinden is lastig; fijne motoriek is weg; etc.

Ik vind dit wel heel bijzonder. Niet alleen leidt het tot meer begrip en respect voor de bejaarde medemens, maar is het voor ieder die zich bezighoudt met het ontwikkelen van producten voor deze doelgroep eigenlijk een must. Denk aan architectuur/bouw, productontwerp en interieurontwerp, maar ook vanuit gezondheidszorg en maatschappelijk werk is dit interessant. Het echt aan den lijve te ondervinden wat de bejaarde mens ervaart zal je blik veranderen! Hieronder de videoreportage van de Telegraaf.

zaterdag 16 juni 2012

Evernote Clipper met dank aan Henny

Van je collega's leer je nog eens wat. Collega Henny zette op onze Yammer de tip met Evernote Clipper. Hiermee kun je in Safari webpagina's binnen halen in Evernote.

The Evernote Clipper is a great way to add URLs and sites to Evernote notebooks. It is a bookmarklet javascript that one can place on their browser bookmark bar to quickly select. But, in iOS, you don’t have that kind of functionality. Good news is the bookmarks function in Safari on iOS does allow execution of javascript. Works well on iPad, works okay on iPhone.

Lees verder op deze website.

Ik heb het net even geprobeerd en het is inderdaad heel handig. Om de code van de text file niet over te typen, heb ik die naar mijzelf gemaild, geselecteerd en geplakt.

Volgende maand ben ik naar de DIVERSE 2012 in Leuven en dan kan ik snel het programma nog even bekijken in Evernote op mijn iPad!
 
Creative Commons-Licentie
Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie