donderdag 10 maart 2011

SURF Workshop Mobiel deel 1: Grafische tags

Een QRCode op de verpakking van een biefstukje scannen met je smartphone en je ziet de informatie en misschien zelfs een foto van de koe die de biefstuk geleverd heeft. De QRCode van 9292ov scannen en je hebt je reisinformatie op je mobiel bij de hand. In de krant een QRCode naar een artikel voor een video opname met meer achtergrondinformatie. De QRCodes duiken overal op. De vraag is waar en hoe heeft de QRC meerwaarde voor het onderwijs?

De SURFworkshop Mobiel van 9 maart 2011 ging in het eerste deel over grafische tags en was heel inspirerend. We maakten kennis met mogelijkheden van QRCodes en zijn gaan brainstormen over toepassingen in het onderwijs:
Bij apparaten in praktijkruimtes voor handleidingen en/of instructies; bij werkstukken van studenten waar zij zich via de QRCode introduceren; als link naar extra materiaal (tekst, audio/video, afbeelding, website) bij de lesstof.....
Het hands-on deel bestond uit het scannen van een aantal QRCodes bekijken waar we heen werden geleid. Daarna maakten we zelf QRCodes, vanuit verschillende informatiebronnen.
Om de informatie achter de QRCodes te ontsluiten hoef je niet eerst een computer op te zoeken maar kun je direct de code scannen en de informatie zien. Dat maakt dat als je erover nadenkt er allerlei mogelijkheden omhoog borrelen. Niet dat alles nu door QRCodes vervangen moet worden, maar het biedt weer iets extra’s om het onderwijs te verrijken. Variatie met het op een eenvoudige manier ontsluiten van allerlei soorten informatie op het moment en de plek waar je het nodig hebt. De ontwikkelingen gaan snel en QRCodes zien we steeds meer om ons heen. Dat zal ook gaan gelden voor het onderwijs.

Wat heb je nodig? Een camera op je mobile, een app om de QRCode te scannen en internet, het kan dus met je smartphone of met je tablet met camera. Nieuwe mogelijkheden straks ook met de iPad 2.

Voor meer informatie Surf-Academy oftewel:
qrcode

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
Creative Commons-Licentie
Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie