zondag 2 oktober 2011

Tagging, tagging you ...

Na een heerlijk relaxte zomervakantie en de altijd aanwezige perikelen aan het begin van het nieuwe studiejaar, is het weer tijd voor nieuwe posts!

Vorige week (21 september 2011) deed ik de workshop Aan de slag met Weblectures bij SURF. Vooraf had ik erg getwijfeld, ik weet immers best wel veel van weblectures en hoe je ze in het onderwijs inzet. Maar het zou gaan over tagging en dat kende ik weer niet. Dus toch aangemeld en geen seconde spijt gehad. Afgezien van het feit dat je weer nieuwe mensen leert kennen was het erg informatief en heel leuk van opzet.

Taggen in een video kennen we wel. Bij een bepaald beeld/scene geef je informatie. Bij live-taggen doe je dat net zo, maar dan tijdens een college dat wordt opgenomen. De tag en het tijdstip waarop de tag is gemaakt worden gekoppeld en zijn en de weblecture zichtbaar. In project OASE is een pilot met live-taggen uitgevoerd en daarmee gaan wij ook aan de slag.

Het taggen hebben we als student ervaren. Wij kregen een minicollege waar we live konden taggen, daarna keken we de weblecture terug en konden we achteraf ook tags toevoegen. Vervolgens kregen we, jawel, een toets! Taggen is heel efficiënt voor studenten: Als ze snel willen scannen in een weblecture, typen ze een zoekwoord in, vervolgens klikken ze op de tag naar keuze en de weblecture speelt vanaf dat moment af. Voor mij is het live-taggen onhandig omdat ik aantekeningen maak, maar achteraf taggen is wel een optie.

De tags zijn zichtbaar onder de weblecture als streepjes in de tijdlijn. De kleuren kunnen verschillen voor type tags: publiek, je eigen private tags, assignementtags. Met deze laatste voer je de opdracht uit die in de tag staat. Je kunt de tags filteren op personen van wie je de tags wilt zien en ook op je eigen private tags.

Wat mij vooral aansprak was dat de docent obv de tags ook feedback krijgt. Dat zou mooier kunnen in mijn beleving. Als er snel herkenbare tags mogelijk zijn, bijvoorbeeld in rood, die aangeven dat iets niet begrepen is, heb de direct op basis van de kleur informatie: Bij een wolk rood op een plek in je weblecture weet je als docent dat daar iets in de kennisoverdracht niet goed is gegaan. Daar kun je dan actie op ondernemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
Creative Commons-Licentie
Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie