Al geruime tijd geleden heb ik verteld over hoe we met weblectures zijn gestart met een proeftuin (zie blogpost). Mijn collega Peter Rauch meldde zich als eerste en is koploper als het gaat om het creatief maken en inzetten van de weblectures. Hij heeft vorig jaar aan eerstejaars het vak Biologie gegeven. Voorheen werd de kennis opgedaan door te werken met hoorcolleges en werkcolleges, maar vorig jaar zijn alleen werkcolleges gegeven. De kennis werd thuis opgedaan via weblectures, het was een flipped classroom. De verwachting was dat deze eerstejaars duidelijk beter zouden scoren op de toets dan de groepen van de jaren ervoor, maar dat bleek niet echt het geval.
Dit jaar zijn deze eerstejaars van vorig jaar de tweedejaars studenten en ook nu volgen zij het vak Biologie (vervolg op vorig jaar) bij deze docent. Het is de gewoonte om dan een voorkennistoets te houden, met de "petje op petje af" methode. Waar vorig jaar slechts 1 van de 50 studenten overeind bleef, waren dat, na eenzelfde serie vragen, 34 van de 50! Dat is wel een significant verschil. Peter merkt ook dat de studenten met veel meer plezier aan het werkcollege deelnemen, nieuwsgieriger zijn. En toen hij vertelde dat ook dit jaar met weblectures gewerkt zou worden klonk er een applaus!
Er wordt zelfs op Facebook over gecommuniceerd:
Ik was er steeds van overtuigd dat met de combinatie van weblectures, waarbij je net zo vaak de weblecture kon bekijken tot je het snapte, en het toepassen in het werkcollege, de kennis beter zou blijven hangen dan met de traditionele manier van lesgeven. Maar om nu studenten 3 maanden na het toetsmoment te vragen om de toets nogmaals te doen, dat voert wat ver. Het is dan ook echt kicken dat dat nu dan werkelijk zo lijkt te zijn. Maar het kan ook dat deze lichting studenten toevallig erg goed is :)
Dus Peter ..... ik ben benieuwd naar je mening en de resultaten na deze onderwijsperiode!
Getting back into your life
3 jaar geleden
Geweldig zo'n resultaat! Een extra reden om hier volop op in te zetten!
BeantwoordenVerwijderen