Posts tonen met het label innovatie. Alle posts tonen
Posts tonen met het label innovatie. Alle posts tonen

donderdag 25 april 2013

zondag 24 februari 2013

1 Swivl, 2 Swivls

In een eerdere post heb ik het gehad over de Swivl. Nu eens iets anders: Een Swivl camera test met 2 Swivls en dual screen nabewerking!

Het leek ons leuk om eens te proberen of je met 2 Swivls tegelijk een opname zou kunnen maken, bijvoorbeeld als ondersteuning bij het oefenen met gesprekstechnieken. Voordeel is dat je dan de beide gesprekspartners goed in beeld hebt.

We (collega Tonie en ik) zaten tegenover elkaar, op elk van ons was een Swivl plus iPod gericht en we hadden elk de button van de Swivl om. Deze button bedient de Swivl maar bevat direct ook de draadloze microfoon. We zijn tegelijk gestart en vervolgens hebben we geheel á l'improviste een cliënt-hulpverlener gesprek opgenomen. Dat we daarbij vreselijk veel plezier hadden, zie je wel terug in de opname. Er zijn verbeterpunten: niet meer met tegenlicht opnemen (knap suf trouwens) en de Swivl mag iets hoger staan. Maar toch vinden we het resultaat zodanig dat we het durven te laten zien.

Tonie heeft de nabewerking gedaan om er een dual screen van te maken, dat deed hij in Final Cut Pro X. Niet iets dat studenten snel doen. Maar het gaat om de eenvoud en de mogelijkheden om te oefenen in een dergelijke gesprekssituatie. Het videobeeld is scherp, je ziet bodylanguage, gezichtsuitdrukkingen. Ook het geluid is uitstekend. Het geluid dat je het sterkste hoort in de afzonderlijke opnames is dat van de gene die in beeld is. De andere stem hoor je veel minder goed. Tonie heeft de audiosporen samengevoegd, dat kon snel omdat het hetzelfde geluid was, zodat beide stemmen goed te horen zijn. De camera is absoluut niet nadrukkelijk in beeld zodat je niet echt het idee hebt gefilmd te worden. En de funfactor is hoog, je zult sneller hiermee gaan oefenen. Natuurlijk hoeven de video's niet persé tezamen in een scherm te staan, maar het geeft wel meteen een goed beeld!

Dus nu gaan we zoeken of dat dual screen ook met een eenvoudige tool kan. Heb je een idee? Laat het me weten!

zondag 25 november 2012

SightDeck

Tijdens Dé Onderwijsdagen werd ik door een collega attent gemaakt op de stand van Burst Video waar SightDeck werd gepresenteerd. Mijn collega vond het echt iets voor mij. En daar had hij volkomen gelijk in! Ik raakte in gesprek met een van de mensen van de stand en hij demonstreerde wat SightDeck zo bijzonder maakt.

De mooiste presentaties zijn die waarbij je voor groen doek presenteert, je vervolgens van het groene doek wordt gescheiden en vervolgens je presentatie achter je wordt geprojecteerd. Dat ziet er meestal heel professioneel uit, zonder hinderlijke schaduwwerking en met haarscherp beeld. Maar in de praktijk lukt dat niet zonder professionele ondersteuning. Wat doet SightDeck nu?

Stel je voor: je geeft gewoon een college en gebruikt daarbij een touchscreen waar je presentatie op wordt geprojecteerd. Je maakt daarbij uiteraard gebruik verschillende interactieve mogelijkheden die het touchscreen biedt. Dat alles wordt integraal opgenomen maar de output is je college waarbij jijzelf voor de presentatie bent geplaatst. Alsof het met groen doek werd opgenomen, maar allemaal in 1 proces. Kijk maar naar deze voorbeelden.

Ik was heel nieuwsgierig hoe dit nu werkt en dat gaat met lagen: De presentatie wordt op de onderste laag opgenomen, de spreker op de bovenste laag en deze leveren samen de output. Wat men mij ook wist te vertellen is dat je zelfs aantekeningen kunt hebben op je presentatie ter ondersteuning van je verhaal, en deze aantekeningen (op een middenlaag) worden niet zichtbaar in de output! Zo produceer je prachtige weblectures.

Ik vind het een zeer interessante ontwikkeling, zeker ook omdat je heel mooi als het ware samen college kunt geven vanaf verschillende locaties, zogenaamde Video Collaboration! Ik zie hier zeker brood in voor het onderwijs als er bijvoorbeeld colleges maar op 1 onderwijsinstelling gegeven worden en men vanuit andere onderwijsinstellingen dit volgt. Of als er echt een expert op afstand is die samen met de docent een onderwerp toelicht.

Kortom weer een staaltje van wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is en dat triggert mij!

Hier de video:

maandag 15 oktober 2012

Fransipani

Collega Frans van de Hogeschool Zuyd heeft op zijn blog een erg leuke practice gedeeld: Een interactief hoorcollege Social media en Online hulpverlening.

Samenvatting: ik heb bij een collega instelling (Fontys) een interactief college gegeven over Social media en on line hulpverlening in de jeugdzorg. De inhouden van het college zijn verkregen via netwerken. Tijdens het college werden studenten actief betrokken en er waren verschillende skype sessie met professionals. Wat mij betreft een klein succesverhaal! En het is wel een mooi voorbeeld van het TPACK model:
Inhoudelijk: verhaal over internet, social media en on line hulpverlening
Didactisch: college en vragen stellen
Technisch: gebruik makend van Powerpoint, Sliderocket, QR code, Shakespeak en Skype


Het is inderdaad een inspirerend succesverhaal! Frans heeft beschreven welke uitdagingen hij had bij het verwezenlijken van dit interactieve hoorcollege. Dankzij zijn enthousiasme, creativiteit en tomeloze energie heeft Frans het voor elkaar gekregen. En het leuke is dus dat Frans dit met ons deelt via zijn blog!

zaterdag 23 juni 2012

Bejaard zijn, respect!

In de Telegraaf van vandaag een reportage over de ervaringen van een journaliste in een verouderingspak. In dat speciaal ontwikkelde pak ervaart zij hoe het is om als bejaarde in onze snelle maatschappij te functioneren. Er zijn allerlei functionaliteiten in opgenomen. Zo is het zicht vervaagd en de kleuren zijn afgevlakt; het gehoor is afgenomen; de bewegingen worden stram; evenwicht vinden is lastig; fijne motoriek is weg; etc.

Ik vind dit wel heel bijzonder. Niet alleen leidt het tot meer begrip en respect voor de bejaarde medemens, maar is het voor ieder die zich bezighoudt met het ontwikkelen van producten voor deze doelgroep eigenlijk een must. Denk aan architectuur/bouw, productontwerp en interieurontwerp, maar ook vanuit gezondheidszorg en maatschappelijk werk is dit interessant. Het echt aan den lijve te ondervinden wat de bejaarde mens ervaart zal je blik veranderen! Hieronder de videoreportage van de Telegraaf.

maandag 4 juni 2012

Movietrader!

Mijn collega Judith heeft op onze Yammer een bericht geplaatst over Movietrader onder de titel: Hoe combineer je serious games en kennisclips. Trigger was een bericht op de Vives, het vakblad ten behoeve van (ict)vernieuwingen in het onderwijs. Het idee is van Ilse Godtschalk en is bekroond met de Gouden Kans publieksprijs, dé publieksprijs prijs voor de meest innovatieve ondernemer van Noord-Holland 2012.

Movietrader: maakt van elke online video een interactieve quiz! Spannende videoquizzen die iedereen kan maken op basis van YouTube films of eigen online video materiaal. Een erg leuk en innovatief idee dat uitstekend in het onderwijs kan worden ingezet. Kijk op de website!

Een video uitleg is er natuurlijk ook:

dinsdag 27 maart 2012

Steve Jobs school

Gisteren hoorde ik het al, later was het bij DWDD ..... de Steve Jobs school. Ingegeven door de wens van Maurice de Hond om zijn dochter eigentijds te laten leren. Er is zelfs een video op YouTube beschikbaar waar de filosofie wordt uitgelegd.



Ik mis het echte leven hierbij, alles gebeurt virtueel. Men heeft het over keuzes van de leerling: Alleen aan de slag of virtueel met elkaar verbonden. En het echte contact met andere leerlingen dan? Live, face to face? Het voorbeeld van de keuken bij DWDD liet zien hoe leuk het was om in een virtuele keuken te koken. Ik griezelde daarvan. Niet koken in een virtuele keuken maar echt de handen vuil maken bij het echt koken en daarna echt de boel weer opruimen, naar mijn idee leer je daar veel meer van.

Waar blijven de sociale vaardigheden, communicatie, het aflezen en uiten van echte emoties, de bodylanguage? Het idee is interessant maar weer is er iemand die afgaat op de hedendaagse tools (en dan nog beperkt tot iPad met apps) die er zijn in plaats van te beginnen bij de basis van het leren, de didactiek. De verschillende tools daarbij worden op basis van het gewenste didactische doel er later bij gekozen.

Ik heb het idee dat dit een trigger is om mensen aan het denken te zetten en niet om echt een dergelijk eenzijdige school op te starten. Of heb ik iets gemist en zie ik het verkeerd?

zaterdag 10 maart 2012

Ik, een lokpaard

Afgelopen woensdag 7 maart ging ik met 2 collega's naar Nijmegen, naar de Edushock Experience. Dat had ik in een eerdere post al aangekondigd. Wat ik kon verwachten wist ik niet, maar het begon al goed met de prachtige locatie in het Vasim gebouw. Een neonletter Welcome op een oud industrieel gebouw.

Er was veel belangstelling vanuit verschillende rollen in het onderwijs en ook de presentaties en work shocks werden vanuit verschillende invalshoeken gegeven. Hier een link naar het programma.
Opvallend was dat er geen nadruk op ICT-tools werd gelegd en dat het absoluut geen zweverig geheel was. Creativiteit van denken, inspiratie, open minded, onconventioneel, eerlijk, vernieuwend. Dat zijn voor mij de trefwoorden van de dag. En ik ontmoette live ook Dirk de Boe, een van de initiatiefnemers van Edushock.

De presentaties werden op de TED manier gedaan en waren heel interessant. Meest getriggerd werd ik van het lokpaard. Je leest het goed:
Sandra van Kolfschoten hield een presentatie en verduidelijkte het lokpaard idee. We weten allemaal nog het verhaal van de paarden die bij Marrum op een kluitje stonden terwijl om hen heen het water hoger en hoger werd. Niemand wist een manier om ze weg te krijgen, totdat er enkele lokpaarden werden ingezet. Vooraf was niet bekend of dit zou lukken, maar men heeft het geprobeerd en met succes. De paarden werden zo gered van de verdrinkingsdood.
Wat heeft dat nu met het onderwijs en vernieuwingen te maken? Welnu. Om ons heen veranderen allerlei zaken, van organisatorisch, inhoudelijk, wat er in de wereld om ons heen gebeurt. Allemaal van invloed op het onderwijs als stijgend water om ons heen. Dan heeft men, net als de paarden, de neiging tegen elkaar aan te kruipen en hopen dat het vanzelf goed komt. Wat dan helpt zijn lokpaarden die mensen in beweging krijgen en wakker schudden. Laten zien dat er andere richtingen zijn. Als eenmaal het werk van het lokpaard lukt, komt de grote groep vanzelf mee. Lokpaarden tonen lef en vertrouwen! Een prachtige metafoor!

Het was een bruisende bijeenkomst waar ik veel energie en inspiratie van kreeg en erg blij van werd. Puzzelstukjes in mijn manier van denken en doen werden verklaard en er waren veel gelijk gestemden. Ik ontdekte die dag dat ik een lokpaard ben, en daar ben ik trots op!

Hieronder de mooie video van Micky Nijboer die vertoond werd, ik krijg nog steeds tranen in mijn ogen als ik kijk.



De tekst van Sandra vind je hier.

dinsdag 31 januari 2012

Edushock Experience

Op 7 maart vindt in Nijmegen de Edushock Experience plaats. Sinds begin dit jaar ben ik lid van de Edushock Linkedin-groep en verbaas me over het feit dat er zoveel discussie activiteit is. Overweldigend! Het maakt wel dat ik me afvraag wat ik nog zou kunnen toevoegen, maar dat is een kwestie van tijd denk ik.
Waar staat Edushock voor? Het is een oproep tot meer creativiteit en innovatie in het onderwijs en daarbij wordt uitgegaan van vernieuwing van het onderwijs van binnen uit. Daartoe stellen ze vragen als Hoe kun je met meer passie en plezier vormgeven aan het leren van de toekomst? Hoe laat je je niet langer meedrijven met de stroom maar word je zelf een trendsetter? Hoe pak je dat concreet aan?
Zij hebben het dan ook over onderwijzigers. Meer weten, kijk op de website.

En dan op 7 maart de Edushock Experience. Ik ben erbij, jij ook?

EdushockExperience from Guido Crolla on Vimeo.

maandag 28 februari 2011

Augmented Reality

Augmented Reality (AR) is hot. En de mogelijke toepassingen in het onderwijs zijn dat ook. Maar wat is augmented reality? Zoals ik het vertaal gaat het om het projecteren van virtuele beelden in de werkelijkheid. Onderstaande video laat enkele voorbeelden zien en het blijkt dat een aantal al een tijd bestaat. Maar toen wist ik nog niet dat dat AR was. Denk aan de rode streep van het werelrecord bij schaatsen, of de virtuele reclameborden naast het doel bij voetbal.
SURF heeft ook dit jaar weer het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma 2011, waar aangesloten onderwijsinstellingen projectvoorstellen voor kunnen indienen. En een van de domeinen is ... Augmented Reality. Een regelrechte uitdaging! Deadline voor indienen van een projectvoorstel is 1 april 2011.

 
Creative Commons-Licentie
Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie