Posts tonen met het label samenwerken. Alle posts tonen
Posts tonen met het label samenwerken. Alle posts tonen

donderdag 30 mei 2013

Samenwerken in Wiggio

Enkele studenten van het Honoursprogram wezen mij op Wiggio:

Ze werken in verschillende projecten samen en zochten een omgeving waar ze dat gemakkelijk konden doen. Allerlei omgevingen zijn uitgeprobeerd, van Blackboard tot Connect tot Facebook. Uiteindelijk is Wiggio gekozen. Hun enthousiaste verhaal maakte mij ook nieuwsgierig en ik ben Wiggio gaan uitproberen.
Allereerst vind ik het geweldig dat deze omgeving door de studenten zelf naar voren geschoven is! Maar ze hebben naar mijn idee helemaal gelijk. Want alle samenwerking vindt in Wiggio plaats. Ieder kan een groep aanmaken, leden uitnodigen en de groep managen. Vervolgens zijn er 3 tabbladen. Feed, Folder en Calendar. De laatste biedt mogelijkheden voor deadlines en afspraken.



Het tabblad Folder is een CMS, waar je je documenten, afbeeldingen, etc kunt opslaan. Als dan een ander uit je groep het bestand aanpast dan wordt dat een nieuwe versie die schuin onder de oude geplaatst wordt. Je kunt meteen bij het plaatsen van een bestand de andere groepsleden informeren. Dat kan de gehele groep zijn maar ook enkele leden.
Het tabblad Feed doet wat Facebookachtig aan en bevat alle berichten, mailtjes die je stuurt (naar je aangegeven mailadres) en waar antwoorden op komen en ook de notify als je een bestand geplaatst hebt.
Rechts in het beeld zie je de zijbalk met allerlei opties, inclusief Conference call, Chatroom en Virtual meeting, polls en video- of voice notes.



Waarom vind ik deze omgeving zo handig? Omdat je alles bij elkaar houdt, zowel mailverkeer als documenten als deadline. Het is bovendien eigentijds met de Facebookachtige look, waarmee je tegemoet komt aan het privé veel doen met Facebook maar niet voor je onderwijs (zie de sneak preview van de uitkomsten van de ICT en Onderwijs enquete voor studenten van Saxion). Ik zie dit als student samenwerkomgeving helemaal voor me:
De studenten gaan samenwerken in een project. Een student maakt in Wiggio hiervoor een groep aan en nodigt de anderen uit. Ze sturen elkaar berichten en reacties, spreken taken af, plannen deadlines, plannen overlegmomenten, chatten, delen documenten, etc. Als het eindproduct gereed is wordt dat samen met bijbehorende stukken ingeleverd. Als alles positief beoordeeld is kan degene die de groep aangemaakt heeft de groep deleten. Als je in meerdere projecten werkt, heb je meerdere groepen die je separaat benadert.

NB Er is ook een app voor de iPhone, die werkt wel maar mag van mij aangepast worden voor de iPad. En in het kader van BringYourOwnDevice is een Android app ook wel handig.

vrijdag 25 juni 2010

COIN

SURFnet is bezig met een aantal partners een nieuwe online samenwerkingsomgeving te ontwikkelen, gebaseerd op open standaarden. Deze COllaboration INfrastructure, is gericht op het samenwerken in zowel Onderwijs als Onderzoek. Het ziet er veelbelovend uit! Meer informatie en een heldere animatie hierover bij SURF-COIN.

vrijdag 11 juni 2010

Symbaloo 2 exit


Mijn Symbaloo is overgezet naar de nieuwe versie. Na veel problemen heb ik mijn Symbaloo weer aan de praat. Elke keer mislukte het inloggen. Wat blijkt nu: in Firefox werkt het inloggen niet en in IE en Chrome wel. Rara hoe kan dat. Bovendien vind ik het nieuwe uiterlijk een stuk minder aantrekkelijk.

Dus helaas, na jaren trouw Symbaloo te hebben gebruikt, ben ik op zoek naar iets anders. Natuurlijk ken ik iGoogle, maar juist het eenvoudige en strakke uiterlijk van Symbaloo sprak me aan.
Heeft iemand een tip voor mij?

maandag 17 mei 2010

Symbaloo 2.0

Vandaag stond op nu.nl het bericht dat Symbaloo gebruikers pagina's laat delen: Symbaloo is een aanpasbare startpagina voor internetters. Gebruikers kunnen de pagina voorzien van knoppen die verwijzen naar hun favoriete websites. Met Symbaloo 2.0 kunnen gebruikers een eigen pagina aanmaken over bijvoorbeeld een specifiek onderwerp. Als de pagina af is kunnen zij deze delen met andere gebruikers.
Ik gebruik Symbaloo al geruime tijd en heb inderdaad ook pagina's met verzamelde links van anderen gebruikt, voor onder meer digiborden, wiskunde en radio. Reuze handig omdat je dan niet zelf alles hoeft op te zoeken. Maar ook als je met collega's informatie wilt delen. Zo hebben we voor onze DigiDoedag op 23 april 2009 verschillende links gedeeld.
In de video worden Symbaloo en de functionaliteiten ervan uitgelegd.

maandag 29 maart 2010

Het leren van de toekomst

In Eibergen gaan leerlingen van de basisschool De Schakel drie weken lang bezig met het leren van de toekomst. Allerlei ICT-middelen worden daarbij geintegreerd in het onderwijs. Het doel is aan te tonen zowel leerlingen als leerkrachten profiteren van het gebruik van ICT-middelen in de klas.
Dit project is een onderdeel van het SURFnet/Kennisnet innovatieprogramma en wordt begeleid en geevalueerd door TNO.

Het project is van 22 maart - 14 april. Volg het op internet.
De grote vraag is natuurlijk wat of dit betekent voor de toekomst van het hoger onderwijs en hoe we daar nu al op (kunnen) gaan inspelen.

woensdag 13 januari 2010

Wat is wetoku

Volgens de website van wetoku
Whether oceans apart or living next door, Wetoku brings you together; Your interview is automatically recorded for instant playback; Embed it to your blog and share it with the world.
Hier een voorbeeld van Wetoku. Het onderwerp is waar je bij een goed interview op moet letten.


Is dit interessant voor ons onderwijs? Interviews met beroepenveld? Bij projecten?
 
Creative Commons-Licentie
Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie