Posts tonen met het label iPad. Alle posts tonen
Posts tonen met het label iPad. Alle posts tonen

dinsdag 8 oktober 2013

Tip!

Natuurlijk ben ik al lang weer terug van vakantie, maar ik heb geen tijd gehad de blog bij te houden. Reden is dat ik ook voor saxionoppad.wordpress.com regelmatig schrijf en het kost toch wel wat tijd. Vandaar dat ik af en toe dan maar dubbel post. Hier de eerste: Via Freddie Moes (je weet wel, van de iPadtable, zie hier) kreeg ik deze tip:

Ter informatie: Op woensdag 2 oktober j.l. was er een interessante uitzending op TV over digitale middelen in het onderwijs:



http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1371950

De uitzending start met het gebruik van de iPad in het onderwijs bij het Hondsrug College in Emmen. Daar gebruiken ze de iPad al drie jaar, erg interessant om de ervaringen te horen. Na dit onderdeel volgen embodied learning, flipping the classroom, een onderzoek rond het leren vanuit een boek en met internet en het digitale schoolbord in de klas.

Wat ik zelf erg inspirerend vond is het onderdeel waar met Claire Boonstra, onderwijsvernieuwer, is gesproken over het nieuwe onderwijstijdperk. Dit vind je op 15.36

Bedankt Freddie!

zaterdag 20 april 2013

Taxonomie van Bloom en tablets

Deze post is ook te vinden op de website van het project Saxion op pad: http://saxionoppad.wordpress.com/

Een van de meest gebruikte manieren om verschillende kennisniveaus in te delen, is op basis van de taxonomie van Bloom. Maar dat was ver voor het digitale tijdperk. Hier een overzicht hoe de taxonomie van Bloom mee evolueert in de tijd.
De taxonomie van Bloom 


Bron http://www.vanderkaap.org/histoforum/images/bloom.jpg verkregen 21-4-2013

Deze is tussen 1948 en 1956 ontwikkeld door de onderwijspsycholoog Benjamin Bloom, als algemeen model voor de doelstellingen van het leerproces. De ‘bovenste’ vaardigheden (synthese en evalueren) zijn in 2001 door een student van Bloom, Lorin Anderson, aangepast naar evalueren en creëren om aan de huidige onderwijsinzichten te voldoen. De taxonomie onderscheidt verschillende niveaus, oplopend in moeilijkheidsgraad:
•kennis reproductie
•inzicht
•toepassing
•analyse
•synthese/evaluatie
•evaluatie/creatie
Bron http://cursuscurriculumontwerp.slo.nl/toolkit/Checklist__taxonomie_van_Bloom_.docx/ verkregen 21-4-2013

De digitale taxonomie van Bloom, is een variant op zijn bekende taxonomie waarbij vooral ingegaan wordt op het leren met ICT. De basis van de taxonomie blijft echter hetzelfde, namelijk een schaal van lagere orde- naar hogere orde vaardigheden. Hieronder staat een weergave van de digitale taxonomie, inclusief ICT-voorbeelden:


Bron http://www.lerenmetict.nl/?page_id=222 verkregen 21-4-2013


Een andere versie van Bloom's Digital Taxonomy wordt uitgelegd in deze video:

Bron https://www.facebook.com/pages/Educational-Technology/202077286473233 verkregen 21-4-2013

Als we nog specifieker worden en kijken naar de taxonomie van Bloom gerelateerd aan het leren met iPads dan zijn er verschillende apps die bij de niveaus van vaardigheid ingezet kunnen worden.


Bron http://langwitches.org/blog/wp-content/uploads/2012/03/Bloom-iPads-Apps.jpg verkregen 21-4-2013


En ook voor de Androidtablets is er een dergelijke lijst met apps opgesteld:


Bron http://www.livesincontext.org/google-apps-blooms-taxonomy.html verkregen 21-4-2013

Het artikel dat over Bloom’s taxonomy for iPads gaat heeft de verschillende apps met een link naar verder informatie daarover opgenomen in het artikel dat je hier kunt lezen.

maandag 4 maart 2013

Reviewen van apps

Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van tablets in het onderwijs en dan natuurlijk vooral van de apps daarbij. Vaak zoeken de docenten geschikte apps, maar ook kunnen studenten apps aandragen. En dan wordt er uiteraard uitgetest welke apps het meest geschikt zijn voor het doel. Maar hoe beoordeel je nu een app?

Via de website scoop.it kwam ik bij de website van educatorstechnology. En daar staan enkele lijsten die docenten kunnen helpen bij het beoordelen van een app. Deze criteria zijn opgesteld vanuit verschillende invalshoeken. Zo is er een checklist voor een onderwijskundige app, maar ook een met criteria voor een mobile application. Hier vind je het artikel met de lijsten. Ze zijn ook te downloaden en dus snel te gebruiken. De website is trouwens een bron van informatie, zeker als je met iPads werkt!

Heb jij ervaring met het reviewen van apps (misschien ook al een dergelijke lijst) en zou je dat willen delen? Laat het me weten.

dinsdag 29 januari 2013

iPad zelfscholing

Bij ons hebben al bijna alle docenten een iPad om te gebruiken in hun onderwijs. Een aantal van hen redt er zich uitstekend mee, maar het merendeel van de docenten heeft behoefte aan wat scholing. Daarvoor worden er bij enkele academies trainingen gegeven: iPad basis. Toch blijft er nog behoefte bestaan aan extra informatie. Ikzelf heb de app SCO Tutor for iPad geinstalleerd. Je wordt aan de hand van een video stap voor stap door de mogelijkheden van de iPad geleid. Wel in het Engels, voor mij is dat geen probleem maar anderen vinden dat toch lastig. Vaak koopt men dan een boek waarin alles van de iPad wordt uitgelegd.

Nu heeft mijn vader van 81 sinds 2 maanden mijn vorige iPhone en is daar zeer gelukkig mee. Reden om hem ook een iPad te geven om eens uit te proberen. Nou, dat is een heel groot succes! Het komt hem niet aanwaaien, maar hij is onderzoekend genoeg om van alles uit te proberen. Ook hij zocht naar extra informatie om de iPad beter te begrijpen. Ik adviseerde een boek, maar hij ontdekte iets beters: de iPad-handleiding op de iPad zelf, die staat er standaard al op. Dat had ik nog niet gezien.

Waar vind je deze iPad-gebruikershandleiding?
Als je in Safari naar de Bladwijzers gaat, zie je de iPad-gebruikershandleiding staan! Alles in het Nederlands uitgelegd, te raadplegen wanneer je wilt, mits je een internetverbinding hebt. Mijn vader is er helemaal blij mee. En ik ook, want dit kan ik de docenten weer doorgeven!

maandag 21 januari 2013

Handige app EAW

Vandaag heb ik een workshop gegeven over Kennisclips en daar heb ik de app EAW (Explain a website) laten zien. Een heel handige app die wel 0,89€ kost, maar dit geld dubbel en dwars waard is. Loepzuiver maak je een opname van je website-scherm. Je kunt daarin onderstrepen, highlighten en je kunt met een cursor aanwijzen. En ondertussen wordt je uitleg opgenomen. Als je klaar bent kun je de opname opslaan, maar ook exporteren naar je Fotorol, YouTube, Dropbox, Evernote of emailen.Voor mij een waardevolle aanvulling op de screendraw apps voor de iPad. Uit de reacties van de docenten bleek dat ook zij dit een heel handige tool vinden. Ze gaan ermee experimenteren! En dat is precies waar de workshop voor bedoeld is ;)

Zie hieronder een video over het gebruik van EAW.

Explain a Website demo video from MorrisCooke on Vimeo.

woensdag 3 oktober 2012

Leven na de FLIP?

Dat was de vraag die in onze SURF WEBstroomcommunity op Linkedin gesteld werd.

De FLIP, een uiterst handzaam videocameraatje, dat echt ideaal was om door studenten gebruikt te worden. Wat ik zelf bij de FLIP ook zo prettig vond was de goede geluidskwaliteit. Helaas is fabrikant Cisco met de productie gestopt. Vooral vanwege het feit dat met de huidige smartphones een videootje maken al heel eenvoudig ging en dat de FLIP daarmee overbodig was. Maar wat lees ik vandaag op de website van de iPhoneclub?

Flipcamera keert terug als iPhone-app Givit



Ik heb deze (gratis) app direct opgehaald en ga het eens proberen! Wordt vervolgd.

dinsdag 4 september 2012

Mooie binnenkomer!

Iedereen weer fijn uitgerust en klaar voor het nieuwe studiejaar? Ik wel! En ik begin gelijk met een mooie binnenkomer:

Tot 18 september is de iPhone app Pinnacle Studio gratis te verkrijgen in de App Store. Voorheen was het Avid Studio, maar nu heet het Pinnacle Studio en daarmee is de app heel herkenbaar voor mij. Wij gebruiken namelijk Pinnacle om videos te bewerken in onze kleine studios en dat bevalt ons prima.

Met deze app kun je ook heel eenvoudig je video bewerken, combineren met andere videos, titels toevoegen, geluid aanpassen, etc. Bovendien is je bewerkte video snel te exporteren naar onder meer Facebook, YouTube en Box.

Kortom: iMovie heeft er een concurrent bij!

maandag 25 juni 2012

CloudOn

Ken je CloudOn al? Een heel handige (gratis) app als je in MS Office 2010 wilt werken op je iPad. Ik geef toe, in het begin moet je wel even opletten. Vrijwel alle functionaliteiten zitten er in, maar omdat je scherm minder breed is, is het soms even zoeken. Maar dat went snel!

Je documenten worden bewaard in Dropbox, Google Drive of Box. Omdat ik Box eigenlijk niet gebruik (het duurt me te lang voordat je er een bestand op hebt staan) dacht ik, ik probeer dat eens. En dat lukt prima! Ook handig is dat je Officebestanden die je via de mail krijgt kunt bewerken in Cloudon en daarna bewaren in Box.

Kortom: een aanrader! Ook voor Android.

zaterdag 16 juni 2012

Evernote Clipper met dank aan Henny

Van je collega's leer je nog eens wat. Collega Henny zette op onze Yammer de tip met Evernote Clipper. Hiermee kun je in Safari webpagina's binnen halen in Evernote.

The Evernote Clipper is a great way to add URLs and sites to Evernote notebooks. It is a bookmarklet javascript that one can place on their browser bookmark bar to quickly select. But, in iOS, you don’t have that kind of functionality. Good news is the bookmarks function in Safari on iOS does allow execution of javascript. Works well on iPad, works okay on iPhone.

Lees verder op deze website.

Ik heb het net even geprobeerd en het is inderdaad heel handig. Om de code van de text file niet over te typen, heb ik die naar mijzelf gemaild, geselecteerd en geplakt.

Volgende maand ben ik naar de DIVERSE 2012 in Leuven en dan kan ik snel het programma nog even bekijken in Evernote op mijn iPad!

vrijdag 1 juni 2012

iPad tip

Sinds enige tijd heb ik een speciale softtouch pen voor mijn iPad. Reuze handig maar ... als ik een programma wil afsluiten moet ik met mijn vinger de homeknop indrukken, volume aanpassen gaat ook lastig. Ik zou dat graag met de pen doen, maar dat werkt natuurlijk niet. Totdat .... mijn zoon op zijn iPhone problemen had met de homeknop. Die functioneerde niet meer en hij moest telkens de telefoon uit en weer aanzetten om te schakelen tussen programma's.

Ik heb op Google rondgekeken en vond een goede tip: Ga naar de Instellingen, kies Algemeen, dan Toegankelijkheid en vervolgens zet je de Assistive touch aan. Je krijgt dan een witte knop in je scherm te zien. Deze virtuele witte knop kun je schuiven naar de plek waar je hem in je scherm wilt hebben.


Als je er op tikt kun je kiezen voor Thuis, Favorieten, Gebaren of Apparaat. Tik je op Thuis dan is het alsof je op de homeknop hebt gedrukt. Een uitkomst voor mijn zoon.

Maar het bracht me op een idee: Dit is ook handig als je met een pen werkt. En nu gebruik ik deze virtuele mogelijkheid dagelijks. Natuurlijk voor de homeknop, maar ook om in Apparaat met de pen bv het geluid harder of zachter te zetten of het scherm vast te zetten.

Ik had dit nog nergens gelezen, vandaar dat ik het nu op mijn blog zet. Je hoeft de pen niet neer te leggen maar kunt gewoon je iPhone of iPad ermee bedienen!

dinsdag 27 maart 2012

Steve Jobs school

Gisteren hoorde ik het al, later was het bij DWDD ..... de Steve Jobs school. Ingegeven door de wens van Maurice de Hond om zijn dochter eigentijds te laten leren. Er is zelfs een video op YouTube beschikbaar waar de filosofie wordt uitgelegd.



Ik mis het echte leven hierbij, alles gebeurt virtueel. Men heeft het over keuzes van de leerling: Alleen aan de slag of virtueel met elkaar verbonden. En het echte contact met andere leerlingen dan? Live, face to face? Het voorbeeld van de keuken bij DWDD liet zien hoe leuk het was om in een virtuele keuken te koken. Ik griezelde daarvan. Niet koken in een virtuele keuken maar echt de handen vuil maken bij het echt koken en daarna echt de boel weer opruimen, naar mijn idee leer je daar veel meer van.

Waar blijven de sociale vaardigheden, communicatie, het aflezen en uiten van echte emoties, de bodylanguage? Het idee is interessant maar weer is er iemand die afgaat op de hedendaagse tools (en dan nog beperkt tot iPad met apps) die er zijn in plaats van te beginnen bij de basis van het leren, de didactiek. De verschillende tools daarbij worden op basis van het gewenste didactische doel er later bij gekozen.

Ik heb het idee dat dit een trigger is om mensen aan het denken te zetten en niet om echt een dergelijk eenzijdige school op te starten. Of heb ik iets gemist en zie ik het verkeerd?

zondag 5 februari 2012

Offline video's kijken met Spool, save it for later

Met de gelimiteerde data abonnementen is het handig als je offline content kunt bekijken. Met de tool Spool kan dat.
Hoe werkt het? Je installeert de Spool plugin voor je browser op de PC, vervolgens de Spool app op je mobile device. Als je op internet iets tegenkomt dat je later wilt bekijken, dan bewaar je dat met Spool. Alles wordt gesynchroniseerd met je mobile devices en wordt offline beschikbaar gemaakt. Vanaf je mobile device kun je dat vervolgens bekijken. Het werkt zowel op de iOS als op Android. Helemaal bijzonder is dat de content naar HTML5 formaat wordt omgezet. Flash is dus niet nodig.

De mensen achter Spool doen dat wel slim: Je vraagt om uitgenodigd te worden om mee te mogen doen. Dan komt je op een lijst. Als je deze link gebruikt om "uitgenodigd" te worden, schuif ik een stukje hoger op de lijst en ben ik ook eerder aan de beurt voor een account :) Dan kan ik eens uitproberen of het echt allemaal zo eenvoudig gaat!

woensdag 7 december 2011

iPad in het onderwijs

Mijn collega Lutz attendeerde me op onderstaand bericht:

11/28/2011 - iPads Are Required Classroom Material For Some CMU Students
Some students at Central Michigan University are now being required to use iPads or iPods in class. Professors in the College of Education at CMU can use the devices to help monitor students understanding of classroom material. Cost is a factor, so the CMU bookstore is renting them out to students for $35 per semester.

De hele video is hier te bekijken en daaronder kun je naar het hele verhaal.

donderdag 10 maart 2011

Implementatie iPad

Met alle berichten rondom de iPad is zeker dit bericht dat via ICT in School, en die weer via ICT Nieuws, mij bereikte interessant:
Preparing Your School for an iPad Implementation

Ook ik geef dit graag door.

dinsdag 8 februari 2011

iPad wiki

Sinds ik een iPad uitprobeer voor mijn werk als e-learning adviseur, ben ik natuurlijk altijd op zoek naar handige sites. Vandaag stuitte ik op deze wiki

teachwithyouripad


Ingericht voor Amerikaans onderwijs maar zeker ook voor ons bruikbaar.

woensdag 26 januari 2011

Voorbeeld voor mobile

Hier is een voorbeeldclip die op een iPhone of iPad geprobeerd kan worden.
Dit biedt veel perspectief voor de didactische mogelijkheden in mobile learning, vooral omdat de weblectures zo snel en eenvoudig gemaakt kunnen worden. Voor weblectures zonder video maakt het natuurlijk niets uit ;-).

vrijdag 21 januari 2011

Picture in picture!

Met de upgrade van Panopto Focus naar de 3.1 is er een vodcastoutput beschikbaar gekomen waarmee je een picture in picture beeld van de weblecture krijgt. Deze picture in picture moet je wel aangeven in de settings van de weblecture.
De presentatie is groot en rechtsonder is een klein scherm met de video-opname van de spreker. Het werkt prima op de iPhone en iPad. Scrollen in de slides gaat niet, maar je kunt wel met de tijdsbalk werken als je naar een verder of eerder punt in de weblecture wilt gaan.
Wil je dit zelf bekijken dan even mij berichten.

Ik ben er super enthousiast over want dit biedt veel mobile mogelijkheden!

Aanvulling:
Bij Saxion hebben we sinds gister Bbmobile. Ik kon het niet laten en heb net een weblecture geplaatst in mijn oefencursus Bb. Vervolgens ben ik op de iPad met Bbmobile naar mijn cursus gegaan en heb de weblecture geopend. Daar waar sommige schermpjes nog niet op groot formaat kunnen komen, lukt dat met het weblecturescherm wel. De weblecture speelt uitstekend af met de PPT groot en de spreker klein rechtsonder in beeld. Dit werkt dus! :-D

maandag 11 oktober 2010

Weblectures op de iPad

Pierre Gorissen (PiAir) heeft op YouTube een videootje geplaatst met als titel: Weblectures op de iPad. Door het ontbreken van Flash en/of Silverlight kunnen weblectures die gemaakt zijn met de reguliere systemen niet bekeken worden. Onder reguliere systemen versta ik Mediasite, Presentations2 Go en Echo 360. Maar ook Panopto, waar we bij Saxion mee werken, is gebaseerd op Silverlight.
Pierre noemt enkele opties die nog niet echt al goed werken, en op het einde noemt hij Vimeo. Nadeel zou het afschermen zijn. Maar de plaatser van de video kan de video afschermen met een wachtwoord en daarmee zelf bepalen wie de video mag bekijken. Dat gaat eenvoudig en is daarmee toegankelijker dan Pierre in zijn video aangeeft.
Als er van de weblecture een vodcast gemaakt kan worden, kun je de weblecture wel bekijken, maar je ziet de presentatie en hoort de audio; het videobeeld van de spreker zit er niet bij. De TUDelft heeft dat in samenwerking met Mediasite wel voor elkaar gekregen, zie ook de colleges op iTunesU.

donderdag 7 oktober 2010

e-Clicker voor iPhone en iPad

Ik ben geabonneerd op de HANovatie-nieuwsbrief. Vandaag kwam er weer een nieuwe binnen en het onderwerp eClicker voor iPad en iPhone trok direct mijn aandacht. Het blijkt een artikel te zijn uit de blog van Frank Thuss, docent aan de HAN.
Met de eClicker (voor 7,99 euro in de iTunes app store verkrijgbaar) kunnen studenten met hun iPhone of iPad vragen beantwoorden. Een leuk alternatief voor de gangbare stemkastjes, groot nadeel is dat het alleen voor Apple spullen is.
Zie hier het blogartikel met het hele verhaal.

Het zal niemand verbazen dat ik de blog van Frank in mijn favorieten heb opgenomen.
 
Creative Commons-Licentie
Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie