Posts tonen met het label tip. Alle posts tonen
Posts tonen met het label tip. Alle posts tonen

woensdag 10 april 2013

Technology Integration Matrix TIM

Zo af en toe vind je iets verrassends op internet, zo ook deze matrix. Zeker met het oog op de discussie over docentprofessionalisering en hoe je dat insteekt.

Deze matrix is ontwikkeld door Florida Center for Instructional Technology.

The Technology Integration Matrix (TIM) illustrates how teachers can use technology to enhance learning for K-12 students. The TIM incorporates five interdependent characteristics of meaningful learning environments: active, constructive, goal directed (i.e., reflective), authentic, and collaborative (Jonassen, Howland, Moore, & Marra, 2003). The TIM associates five levels of technology integration (i.e., entry, adoption, adaptation, infusion, and transformation) with each of the five characteristics of meaningful learning environments. Together, the five levels of technology integration and the five characteristics of meaningful learning environments create a matrix of 25 cells as illustrated below.

Het resultaat is een matrix met 25 cellen. Overal zijn voorbeelden op video beschikbaar van verschillende domeinen. Het is ingestoken voor lager onderwijs, maar naar mijn idee ook een heel interessante insteek voor hoger onderwijs. Zeker als het gaat om de docentprofessionalisering en dan eens niet vanuit de beheersing van ICT-tools ingestoken, kan deze matrix een mooi aanknopingspunt bieden!

Bekijk de matrix en bijbehorende informatie.

dinsdag 29 januari 2013

iPad zelfscholing

Bij ons hebben al bijna alle docenten een iPad om te gebruiken in hun onderwijs. Een aantal van hen redt er zich uitstekend mee, maar het merendeel van de docenten heeft behoefte aan wat scholing. Daarvoor worden er bij enkele academies trainingen gegeven: iPad basis. Toch blijft er nog behoefte bestaan aan extra informatie. Ikzelf heb de app SCO Tutor for iPad geinstalleerd. Je wordt aan de hand van een video stap voor stap door de mogelijkheden van de iPad geleid. Wel in het Engels, voor mij is dat geen probleem maar anderen vinden dat toch lastig. Vaak koopt men dan een boek waarin alles van de iPad wordt uitgelegd.

Nu heeft mijn vader van 81 sinds 2 maanden mijn vorige iPhone en is daar zeer gelukkig mee. Reden om hem ook een iPad te geven om eens uit te proberen. Nou, dat is een heel groot succes! Het komt hem niet aanwaaien, maar hij is onderzoekend genoeg om van alles uit te proberen. Ook hij zocht naar extra informatie om de iPad beter te begrijpen. Ik adviseerde een boek, maar hij ontdekte iets beters: de iPad-handleiding op de iPad zelf, die staat er standaard al op. Dat had ik nog niet gezien.

Waar vind je deze iPad-gebruikershandleiding?
Als je in Safari naar de Bladwijzers gaat, zie je de iPad-gebruikershandleiding staan! Alles in het Nederlands uitgelegd, te raadplegen wanneer je wilt, mits je een internetverbinding hebt. Mijn vader is er helemaal blij mee. En ik ook, want dit kan ik de docenten weer doorgeven!

donderdag 18 oktober 2012

BoekTweePuntNul200

Het nieuwe BoekTweePuntNul200 is uit, net als het vorige deel boordevol leuke tools die door de auteurs zijn uitgeprobeerd. Daarmee word je geïnspireerd en kun je je les net even anders insteken, zodat je in je opdrachten kunt variëren.

De website biedt de mogelijkheid om op interessegebied te filteren. Je kunt dan direct naar de tools, maar de uitwerking door een auteur zie je niet. Ik zou de websitefiltering gebruiken om in het boek de juiste tool te kiezen, maakt het net even makkelijker. Met recht een Inspiratieboek!

Ook leuk om te vermelden is dat mijn collega Judith ook een practice heeft beschreven, voor de tool Pixton!

woensdag 3 oktober 2012

Leven na de FLIP?

Dat was de vraag die in onze SURF WEBstroomcommunity op Linkedin gesteld werd.

De FLIP, een uiterst handzaam videocameraatje, dat echt ideaal was om door studenten gebruikt te worden. Wat ik zelf bij de FLIP ook zo prettig vond was de goede geluidskwaliteit. Helaas is fabrikant Cisco met de productie gestopt. Vooral vanwege het feit dat met de huidige smartphones een videootje maken al heel eenvoudig ging en dat de FLIP daarmee overbodig was. Maar wat lees ik vandaag op de website van de iPhoneclub?

Flipcamera keert terug als iPhone-app Givit



Ik heb deze (gratis) app direct opgehaald en ga het eens proberen! Wordt vervolgd.

dinsdag 4 september 2012

Mooie binnenkomer!

Iedereen weer fijn uitgerust en klaar voor het nieuwe studiejaar? Ik wel! En ik begin gelijk met een mooie binnenkomer:

Tot 18 september is de iPhone app Pinnacle Studio gratis te verkrijgen in de App Store. Voorheen was het Avid Studio, maar nu heet het Pinnacle Studio en daarmee is de app heel herkenbaar voor mij. Wij gebruiken namelijk Pinnacle om videos te bewerken in onze kleine studios en dat bevalt ons prima.

Met deze app kun je ook heel eenvoudig je video bewerken, combineren met andere videos, titels toevoegen, geluid aanpassen, etc. Bovendien is je bewerkte video snel te exporteren naar onder meer Facebook, YouTube en Box.

Kortom: iMovie heeft er een concurrent bij!

maandag 25 juni 2012

CloudOn

Ken je CloudOn al? Een heel handige (gratis) app als je in MS Office 2010 wilt werken op je iPad. Ik geef toe, in het begin moet je wel even opletten. Vrijwel alle functionaliteiten zitten er in, maar omdat je scherm minder breed is, is het soms even zoeken. Maar dat went snel!

Je documenten worden bewaard in Dropbox, Google Drive of Box. Omdat ik Box eigenlijk niet gebruik (het duurt me te lang voordat je er een bestand op hebt staan) dacht ik, ik probeer dat eens. En dat lukt prima! Ook handig is dat je Officebestanden die je via de mail krijgt kunt bewerken in Cloudon en daarna bewaren in Box.

Kortom: een aanrader! Ook voor Android.

zaterdag 16 juni 2012

Evernote Clipper met dank aan Henny

Van je collega's leer je nog eens wat. Collega Henny zette op onze Yammer de tip met Evernote Clipper. Hiermee kun je in Safari webpagina's binnen halen in Evernote.

The Evernote Clipper is a great way to add URLs and sites to Evernote notebooks. It is a bookmarklet javascript that one can place on their browser bookmark bar to quickly select. But, in iOS, you don’t have that kind of functionality. Good news is the bookmarks function in Safari on iOS does allow execution of javascript. Works well on iPad, works okay on iPhone.

Lees verder op deze website.

Ik heb het net even geprobeerd en het is inderdaad heel handig. Om de code van de text file niet over te typen, heb ik die naar mijzelf gemaild, geselecteerd en geplakt.

Volgende maand ben ik naar de DIVERSE 2012 in Leuven en dan kan ik snel het programma nog even bekijken in Evernote op mijn iPad!

woensdag 13 juni 2012

Knowledge graph van Google

Knowledge graph, om informatie te verbinden. Dat kan van alles zijn: persoon, film, boek, etc. Wat zeggen ze er zelf over: a huge collection of the people, places and things in the world and how they're connected to one another. This is how we’ll be able to tell if your search for “mercury” refers to the planet or the chemical element--and also how we can get you smarter answers to jump start your discovery.

When you search for things, people, or places that Google knows about, we can use the Knowledge Graph to enhance your search results. Find the right thing The words you search with can often have more than one meaning. With the Knowledge Graph we can understand the difference, and help you narrow your results to find just the answers you're looking for.

Get the best summary See key facts about your search with the most useful and interesting information for that particular topic, based on the questions other people have asked.

Go deeper and broader Make unexpected discoveries and explore a topic more deeply with a springboard of information at your fingertips. What you find may surprise you!


Helaas werkt het nog niet in de Nederlandse Google, maar je kunt in google.nl rechtsonder kiezen voor Google.com in English. Als je dan een zoekterm intypt dan zie je links de gewone zoekresultaten, maar rechts het overzicht met informatie. Probeer het maar!

vrijdag 8 juni 2012

Mediawijsheid PRO

Op een of andere manier kwam ik terecht op de website Mediawijsheid PRO: Navigeren in de mediasamenleving voor gevorderden ! Nu vind ik mijzelf zeker geen gevorderde in dit gebied. Ik blog wat, twitter en yammer heel af en toe en Facebook heb ik vooral om te weten wat het kan en doet. Dus is dit niets voor mij?

Het maakt me toch nieuwsgierig. De website vertelt: Mediawijsheid PRO verzamelt de verrassendste, spannendste en diepzinnigste inzichten over media en hun invloed op onze levens. En tot mijn grote verrassing is het een bron van informatie, gecombineerd met foto's, filmpjes, achtergrondinformatie en onderzoeken. Ontsloten in hoofdstukken op ISSUU. Kortom een mooi en rijk geheel.

Ik merk wel dat ik dan op de video bij het onderwerp klik, maar dat werkt natuurlijk niet. En dat is jammer, zeker voor zo'n goed initiatief! Je komt wel via de links in de tekst bij de extra informatie, maar het leent zich zo mooi voor een interactief boek.
Het is een leuk idee dat de informatie wordt bijgehouden. Ga er maar aan staan, in deze tijd waarin je overspoeld wordt met nieuwe ideeën en ontwikkelingen. Alles gaat razendsnel. Alleen daarom al ga ik dit bijhouden want petje af als dat lukt. Het idee is echt gaaf!

vrijdag 1 juni 2012

iPad tip

Sinds enige tijd heb ik een speciale softtouch pen voor mijn iPad. Reuze handig maar ... als ik een programma wil afsluiten moet ik met mijn vinger de homeknop indrukken, volume aanpassen gaat ook lastig. Ik zou dat graag met de pen doen, maar dat werkt natuurlijk niet. Totdat .... mijn zoon op zijn iPhone problemen had met de homeknop. Die functioneerde niet meer en hij moest telkens de telefoon uit en weer aanzetten om te schakelen tussen programma's.

Ik heb op Google rondgekeken en vond een goede tip: Ga naar de Instellingen, kies Algemeen, dan Toegankelijkheid en vervolgens zet je de Assistive touch aan. Je krijgt dan een witte knop in je scherm te zien. Deze virtuele witte knop kun je schuiven naar de plek waar je hem in je scherm wilt hebben.


Als je er op tikt kun je kiezen voor Thuis, Favorieten, Gebaren of Apparaat. Tik je op Thuis dan is het alsof je op de homeknop hebt gedrukt. Een uitkomst voor mijn zoon.

Maar het bracht me op een idee: Dit is ook handig als je met een pen werkt. En nu gebruik ik deze virtuele mogelijkheid dagelijks. Natuurlijk voor de homeknop, maar ook om in Apparaat met de pen bv het geluid harder of zachter te zetten of het scherm vast te zetten.

Ik had dit nog nergens gelezen, vandaar dat ik het nu op mijn blog zet. Je hoeft de pen niet neer te leggen maar kunt gewoon je iPhone of iPad ermee bedienen!

donderdag 31 mei 2012

De bron van een afbeelding

Via de website van MindShift kwam ik op een artikel terecht waar prachtig uit de doeken wordt gedaan hoe je achter de bron van een plaatje kunt komen. Nodig om correct bronnen te kunnen vermelden. Zie hier de link naar het artikel.

Er staat een complete handleiding met printscreens, zodat het heel duidelijk is wat je moet doen. Kortom, een aanrader! En nu we toch bezig zijn: Je kunt je op de blog MindShift abonneren en daarmee veel interessante informatie ontdekken. Ik ben er blij mee.

maandag 31 oktober 2011

Box.net mobile

Tip voor iPhone en iPad gebruikers:
Als je Box.net via de appstore op je iPhone of iPad installeert en vervolgens een account aanmaakt dan krijg je gratis 50 Gb (!) opslagruimte. Je kunt files en folders delen, het werkt vergelijkbaar met Dropbox. Ik heb nu box.net voor mijn prive dingen en Dropbox voor zakelijke dingen. Handig en plek zat voor al mijn foto's.
Er is ook een Android app, maar of daar ook de 50 Gb gratis zijn weet ik niet.
Meer informatie? Ga naar de website.
Met dank aan collega Peter B. (van de blog ICT tools, tips en trends) voor de tip!

woensdag 16 februari 2011

Voordeel!

De Universiteit van Utrecht kent, zoals veel universiteiten en hogescholen, een Studium Generale programma. De organisatie daarvan ziet steeds kans om niet alleen heel actuele themalijnen uit te zetten, maar ook om sprekers van naam daarvoor te strikken. Bijzonder is dat de bijeenkomsten online bij te wonen zijn en de opnames beschikbaar gesteld worden. Dat alles via hun website.

Waarom vertel ik dit? Omdat docenten graag goed en actueel materiaal willen gebruiken in de les, maar het voert te ver om telkens gastsprekers uit te nodigen. Bovendien hebben gerenommeerde sprekers weinig tijd en/of zijn kostbaar. De UU heeft de Studium Generale weblectures (van hoge kwaliteit) en informatie op hun website openbaar, dus docenten, doe er je voordeel mee!

zaterdag 17 april 2010

Digiborden & .....

Deze oudere link kwam ik onlangs weer tegen bij Pierre Gorissen: Goed voorbeeld doet volgen.
Bij dit Kennisrotondeproject luidde de hoofdvraag: Hoe krijgen we de beschikking over een set goede voorbeelden van de inzet van een digibord? Dit leidde tot 10 filmpjes waarbij het gebruik van het digitale schoolbord gekoppeld werd aan didactische mogelijkheden in het onderwijs.
Nog altijd zijn deze filmpjes heel goed te gebruiken. De opzet ervan doet denken aan de bekende "... in plain English", maar bij deze (Nederlandse) clips zijn interviews en praktijkvoorbeelden.

De clips zijn vrij beschikbaar en zijn gemaakt in het Goed Voorbeeld Doet Volgen. Bronvermelding naar dit Kennisrotonde project is bij gebruik vereist.

donderdag 15 april 2010

QIK jij of QIK ik?

Foto's vanaf je mobiel delen is al heel simpel. Nu kun je net zo eenvoudig je filmpjes delen. Met QIK.
Bepaal zelf met wie jij je ervaringen wilt delen, heb altijd en overal toegang tot je filmpjes, laat je vrienden het real-time met je meebeleven. Met QIK is dit allemaal mogelijk.



Laat je inspireren en ontdek de didactische toepassingen!

woensdag 28 oktober 2009

RSS-feed en Delicious

Geen didactiek maar weer wat tips:
Met RSS-feed (zie rechts in het blogscherm) kun je je abonneren op de berichten en/of de reacties in deze blog. Het scheelt je zoeken, je ziet meteen wat er nieuw geplaatst is. De RSS-feed kun je toevoegen aan je Google, Yahoo, etc. Ikzelf heb de RSS-feed via Atom toegevoegd aan mijn favorieten.
Dan nog een andere tip: het delen van links in Delicious. Niet alleen handig voor jezelf omdat je vanaf elke computer met internet je links bij de hand hebt, maar ook om van anderen links door te krijgen en in te zien. Wil je mijn links zien dan zoek je me op onder bml

donderdag 15 oktober 2009

Frame met FrontPage code

FrontPage is onderdeel van OfficeProfessional. Linksonderaan staan enkele knoppen: Design is waar je je spullen in zet, bv de weblink of tekst.
In Preview zie je hoe het eruit ziet, kan ook in de browseromgeving getoond worden.
Via Code zie je de html. Alles tussen de body-code kopieer je en zet je op de gewenste plek. Je hebt nu in een apart frame de webpagina. In dit geval die van de NS. Door handmatig nog de hoogte en breedte van het venster aan te passen in de html maak je het frame precies pas. Is dit handig?

woensdag 14 oktober 2009

Openen in een nieuw venster

Het is handig om Picasalinks in een nieuw venster te openen, maar dat geldt ook voor de weblinks. Ik weet het, voor velen is dit geen probleem, maar het op de juiste plek in de html prikken van de target="_blank" is soms lastig als je niet echt technisch onderlegd bent. Een collega merkte op dat het in FrontPage veel eenvoudiger is, dat het dan automatisch gaat, maar voor de knutselaars onder ons is het zelf bewerken van de html best een uitdaging.
Bij de weblink zet je de target=_"blank" achter de weblink en voor het > voorafgaand aan het woord dat je voor de link gebruikt.
Bij een Picasalink achter =embedwebsite

Trial and error! Je kunt als auteur je bericht altijd weer bewerken. En ja, dit heeft met digitale didactiek niks te maken :-), vandaar het label tip.
 
Creative Commons-Licentie
Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie