Posts tonen met het label inspiratie. Alle posts tonen
Posts tonen met het label inspiratie. Alle posts tonen

woensdag 13 november 2013

Heeft Alfie gelijk?

In de Groene Amsterdammer jaargang 213 nummer 46 stond een heel interessant artikel: Op weg naar de middelmaat.
Afgelopen dinsdag besloot de Tweede Kamer dat staatssecretaris Sander Dekker niet langer Cito-scores als indicator voor onderwijskwaliteit mag gebruiken. Ook de invoering van de toets bij kleuters wordt tegengehouden. Een uniforme toets zou geen recht doen aan de verschillen tussen leerlingen. De neiging tot kwantificeren in het onderwijs ondervindt echter al langer kritiek.

Excelleren, achterstanden wegwerken, toptalent stimuleren: aan ambitie geen gebrek in de nieuwe onderwijsplannen van het kabinet. ‘Moreel abject beleid’, zegt de Amerikaanse onderwijsvernieuwer Alfie Kohn. ‘Veertig jaar onderzoek wordt genegeerd.’

Zo zou ik het niet willen betitelen, maar het pleidooi van Alfie Kohn, om kinderen zich te laten ontwikkelen tot kritische denkers, die creatief en innovatief zijn, problemen kunnen oplossen, verantwoordelijkheid nemen maar ook kunnen samenwerken en om anderen geven, spreekt mij absoluut aan. Alfie Kohn stelt vervolgens
Beleid dat erop gericht is toetsresultaten en cognitieve vaardigheden te verbeteren, bereikt precies het tegenover­gestelde van wat het beoogt.

In het artikel worden ook enkele voorbeelden aangehaald waar dit bevestigd lijkt te worden en ook waar een docent het juist heel anders doet. Vooral de laatste alinea geeft aan hoe het ook anders kan, door te stoeien met creativiteit. Gelukkig zie ik dat regelmatig in mijn omgeving. Het gaat erom de juiste balans te vinden, een hele uitdaging!

Het artikel is hier te lezen.

dinsdag 8 oktober 2013

Tip!

Natuurlijk ben ik al lang weer terug van vakantie, maar ik heb geen tijd gehad de blog bij te houden. Reden is dat ik ook voor saxionoppad.wordpress.com regelmatig schrijf en het kost toch wel wat tijd. Vandaar dat ik af en toe dan maar dubbel post. Hier de eerste: Via Freddie Moes (je weet wel, van de iPadtable, zie hier) kreeg ik deze tip:

Ter informatie: Op woensdag 2 oktober j.l. was er een interessante uitzending op TV over digitale middelen in het onderwijs:



http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1371950

De uitzending start met het gebruik van de iPad in het onderwijs bij het Hondsrug College in Emmen. Daar gebruiken ze de iPad al drie jaar, erg interessant om de ervaringen te horen. Na dit onderdeel volgen embodied learning, flipping the classroom, een onderzoek rond het leren vanuit een boek en met internet en het digitale schoolbord in de klas.

Wat ik zelf erg inspirerend vond is het onderdeel waar met Claire Boonstra, onderwijsvernieuwer, is gesproken over het nieuwe onderwijstijdperk. Dit vind je op 15.36

Bedankt Freddie!

donderdag 25 april 2013

dinsdag 23 april 2013

Snelle epub

Vorige week bezocht ik een Apple event en een van de dingen die ik daar zag wil ik graag met je delen: Het snel maken van een epub via Wikipedia. Als je al weet hoe dit gaat dan stop je maar met lezen. Voor de anderen ga ik verder:

Ga op internet naar Wikipedia en geef in de zoekopdracht het onderwerp waarvan je een epub wilt maken.

Selecteer in het linkermenu Afdrukken/ exporteren en kies vervolgens voor Boek maken.
De Boekenmaker-pagina verschijnt en je kunt op de groene knop kiezen voor Boekenmaker starten.





In het volgende scherm zie je weer de pagina met de door jou opgezochte informatie. Kies in de balk Boekenmaker voor Deze pagina aan uw boek toevoegen. Je kunt meerdere pagina's toevoegen, in dit voorbeeld doen we er 1.


Kies in de balk Boekenmaker voor Boek weergeven en geef nu je boek een Titel en eventueel een Ondertitel. Kies rechtsonder voor het formaat e-boek (EPUB) en klik op downloaden. Werk je op een laptop of PC dan ga je het EPUB bestand downloaden en kun je dat via bijvoorbeeld Dropbox openen in iBooks.

Maar dit alles kan ook op de iPad en als je dan op Downloaden klikt, kun je kiezen waarin je dit bestand wilt openen. In .... of in iBooks. als je dat laatste kiest dan heb je je EPUB boek in je iBooks staan. Alle afbeeldingen, linkjes etc worden meegenomen in het EPUB bestand. Het is echt superleuk!

Ik heb dit aan een groot aantal collega's laten zien en er was nog niemand die dit kende. Stel je voor dat studenten samenwerken aan een onderwerp in Wikipedia en daar vervolgens een epub van maken die in iBooks bekeken kan worden. En dit is ook mogelijk in allerlei talen. Geweldig toch?


zondag 24 februari 2013

1 Swivl, 2 Swivls

In een eerdere post heb ik het gehad over de Swivl. Nu eens iets anders: Een Swivl camera test met 2 Swivls en dual screen nabewerking!

Het leek ons leuk om eens te proberen of je met 2 Swivls tegelijk een opname zou kunnen maken, bijvoorbeeld als ondersteuning bij het oefenen met gesprekstechnieken. Voordeel is dat je dan de beide gesprekspartners goed in beeld hebt.

We (collega Tonie en ik) zaten tegenover elkaar, op elk van ons was een Swivl plus iPod gericht en we hadden elk de button van de Swivl om. Deze button bedient de Swivl maar bevat direct ook de draadloze microfoon. We zijn tegelijk gestart en vervolgens hebben we geheel á l'improviste een cliënt-hulpverlener gesprek opgenomen. Dat we daarbij vreselijk veel plezier hadden, zie je wel terug in de opname. Er zijn verbeterpunten: niet meer met tegenlicht opnemen (knap suf trouwens) en de Swivl mag iets hoger staan. Maar toch vinden we het resultaat zodanig dat we het durven te laten zien.

Tonie heeft de nabewerking gedaan om er een dual screen van te maken, dat deed hij in Final Cut Pro X. Niet iets dat studenten snel doen. Maar het gaat om de eenvoud en de mogelijkheden om te oefenen in een dergelijke gesprekssituatie. Het videobeeld is scherp, je ziet bodylanguage, gezichtsuitdrukkingen. Ook het geluid is uitstekend. Het geluid dat je het sterkste hoort in de afzonderlijke opnames is dat van de gene die in beeld is. De andere stem hoor je veel minder goed. Tonie heeft de audiosporen samengevoegd, dat kon snel omdat het hetzelfde geluid was, zodat beide stemmen goed te horen zijn. De camera is absoluut niet nadrukkelijk in beeld zodat je niet echt het idee hebt gefilmd te worden. En de funfactor is hoog, je zult sneller hiermee gaan oefenen. Natuurlijk hoeven de video's niet persé tezamen in een scherm te staan, maar het geeft wel meteen een goed beeld!

Dus nu gaan we zoeken of dat dual screen ook met een eenvoudige tool kan. Heb je een idee? Laat het me weten!

donderdag 7 februari 2013

Bringing the context back into learning

Gamification is een hot item. Van mijn ROB-collega Joyce kreeg ik een link naar een zeer interessante TEDx-speech van Thijs de Vries bij de TEDx Hasselt. Het onderwerp is Bringing the context back into learning.

Waarom werken games zo goed? Je kunt in je eigen tempo door de game heen, je leert al doende. Je acties worden direct van feedback voorzien: je gaat ineens een sprong vooruit of als het fout gaat moet je van voren af aan beginnen. Net zolang tot het lukt en je voldoende punten hebt gescoord om naar een hoger niveau te gaan. De spelers worden uitgedaagd. Het spel moet niet te gemakkelijk zijn, maar ook niet weer zo moeilijk dat het nooit lukt om verder te komen. Je krijgt geen informatie vooraf maar ontdekt dat tijdens het spel. En de speler haalt uiteindelijk het einddoel! Cruciaal is dat het hele spel in elkaar past, alles rond het spel klopt, context en spel zijn perfect op elkaar afgestemd. Als je dit vertaalt naar het leren dan zie je mogelijkheden, steeds meer mensen hebben in de gaten dat games meer zijn dan "tijdsverspilling". Er komt steeds meer belangstelling voor: gamification.

En wie is Thijs de Vries?
Deze informatie staat bij de video van de speech van Thijs:
Games are usually considered just for fun or even a waste of time. Thijs de Vries does not agree: in this talk, he shares his vision on how gaming techniques can be applied to perhaps the last places you would expect: schools and companies.
Thijs de Vries M.Sc. is designer, facilitator and speaker on the intersection of engagement design, gamification and serious gaming.

After graduating at the Technical University Delft in the masters program Design for Interaction, Thijs founded the engagement design studio Creative Seeds. As a user experience designer Thijs has worked on many innovative designs in the field of engagement design and persuasion. This led to his expertise on incorporating gamification into products and services for education, health care and sustainability.

Besides running his own studio, Thijs is CTO of EduApp, an educational platform for promoting educational apps in the classroom. He is also one of the co-founders of Game Driven Innovation which aims to inspire companies about the possibilities of gamification.




Joyce, superbedankt voor deze tip!

vrijdag 1 februari 2013

Experiment!

Voor enkele academies ben ik bezig geweest met het maken van kennisclips over het onderwerp Auteursrecht, en dan vooral ook in combinatie met onze Blackboardomgeving. Ik maak screencasts met Camtasia en spreek die later in. Ook heb ik Powerpoints ingesproken via Camtasia. Het worden leuke clips, maar ik ben altijd aan het rondneuzen naar andere mogelijkheden.
Gisteren ontdekte ik SlideTalk. Hier laad je je Powerpointslides in en typ je de tekst, die je zou willen uitspreken, erbij. Je kiest vervolgens een stem en die spreekt je tekst uit. Als je tevreden bent bekijk je de preview en daarna kun je de video publiceren. Dat gebeurt standaard naar YouTube, naar Slidetalk.net. Je hebt daar verder geen rechten op, dus dat is wel een groot nadeel. Er zijn meer haken en ogen. Wil je de video verwijderen dan kan dat door dat aan te vragen. Je kunt ook tussendoor een andere stem kiezen en pauzes inlassen. Dit alles is te vinden in hun FAQ. Overigens zie je op het YT kanaal van SlideTalk.net ook andere SlideTalk video's, de ene wat beter gelukt dan de andere.

Ik heb het uitgeprobeerd met dit resultaat:



Het is niet allemaal even mooi. Ik kon kiezen uit 4 Nederlandse en 3 Vlaamse sprekers. Omdat de Engelse woorden wat apart werden uitgesproken heb ik de minst storende stem gekozen, die van de Belg Jeroen. Maar ik vind het fenomeen wel interessant en het biedt absoluut mogelijkheden voor kennisclips. Ik hoorde ook dat Apple standaard een programma hiervoor heeft. Wie heeft ervaring met dit soort tools?

woensdag 19 december 2012

Volgen met Swivl

Enige tijd geleden zag ik een berichtje over de Swivl voorbij komen. De Swivl is via crowdfunding gerealiseerd is en je ziet maar weer tot welke interessante en innovatieve producten dat kan leiden!

Met de Swivl kun je met je iPod touch of je iPhone video's opnemen en daarbij iemand volgen. De Swivl gebruikt daarbij een clip waar de camera zich op richt. Je hebt er wel de app bij nodig, maar daarna wijst het zichzelf. Dat weet ik omdat ik er een heb kunnen lenen om uit te testen. En het werkt echt prima!
De Swivl die ik mee heb gekregen heeft een draadloze microfoon in de clip verwerkt, en dat werkt uitstekend. Groot voordeel is dat je geen cameraman nodig hebt, dus een wat beweeglijke docent kan toch zichzelf en zijn uitleg opnemen. De video (.mov uiteraard) kun je vervolgens in Moviemaker bewerken en publiceren. Erg eenvoudig allemaal en daarmee zeker een interessante tool voor docenten, maar ook voor studenten.

Hier zie je een voorbeeld van hoe de Swivl werkt en wat je ermee kunt:



In 2013 zal er een grotere versie van de Swivl op de markt komen, geschikt voor iPad en videocamera's. Voorlopig vind ik deze handzame versie wel erg leuk.

dinsdag 11 december 2012

ePitch vervolg

In oktober 2011 vertelde ik over mijn eerste ePitch en dat ik dat wel erg interessant vond. Er zaten ook wat nadelen aan maar ik ben er toch over gaan nadenken. En eigenlijk was mijn eerste ingeving nog steeds goed: met een ePitch kun je iets bijzonders toevoegen aan je onderwijs.

Ik heb twee channels laten aanmaken en had direct een docent in gedachten waarvan ik het idee had dat hij dit leuk zou vinden. Die gedachte bleek juist. Hij heeft de ePitch ingezet in zijn onderwijs, voor het vak Engelse communicatie, bij de academie Financiën, Economie en Management. Het ging er bij de opdracht om dat de student het product dat hij aan de man wil brengen, met een ePitch moest promoten. Deze FEM-studenten staan niet direct bekend om hun creativiteit. Maar wat hebben zij leuke, creatieve talenten ontplooid bij het maken van hun ePitch! Er was wel een kleine stimulans via extra studiepunten, maar de resultaten waren geweldig. En de studenten vonden het zelf ook erg leuk op deze manier uitgedaagd te worden. De docent was tevreden dat het hem geen extra tijd kostte, immers, de studenten waren aan het werk. Maar het succes is voor docent en studenten wel zodanig dat er een vervolg komt. Ik heb hierover heel kort iets verteld tijdens de Weblectures Ervaringen en Ideeën (WEI)dag van de SIG Weblectures op 11 oktober 2012.

Ook andere academies hebben belangstelling voor de ePitch-vorm, maar dan voor andere opdrachten. Wat te denken van een sollicitatie opdracht waarbij de studenten de ePitch gebruiken om zichzelf te presenteren als kandidaat voor een vacature. Daarna kunnen de studenten hun stem uitbrengen op de (in hun ogen) beste kandidaat. Een "commissie" bepaalt vervolgens welke 3 kandidaten zij willen uitnodigen voor een gesprek. Het lijkt me interessant om te zien of er verschil zit in de keuze van de commissie en de drie populairste ePitches en waar hem dat dan in zit!
Dit kun je zo vertalen naar een opdracht voor bijvoorbeeld een studentmakelaar die een van tevoren aangegeven object met de specs aanprijst via de ePitch, waarna een "klant" bepaalt met welke makelaar hij/zij in zee wil gaan en waarom.

Natuurlijk kun je gewoon met ultrakorte video's werken zonder de omgeving van ePitch, maar eerlijk is eerlijk, de ePitch-omgeving zoals die nu bestaat is wel erg aantrekkelijk. En je kunt tegenwoordig ook met Facebook inloggen, kijk op ePitch.tv!

zondag 25 november 2012

SightDeck

Tijdens Dé Onderwijsdagen werd ik door een collega attent gemaakt op de stand van Burst Video waar SightDeck werd gepresenteerd. Mijn collega vond het echt iets voor mij. En daar had hij volkomen gelijk in! Ik raakte in gesprek met een van de mensen van de stand en hij demonstreerde wat SightDeck zo bijzonder maakt.

De mooiste presentaties zijn die waarbij je voor groen doek presenteert, je vervolgens van het groene doek wordt gescheiden en vervolgens je presentatie achter je wordt geprojecteerd. Dat ziet er meestal heel professioneel uit, zonder hinderlijke schaduwwerking en met haarscherp beeld. Maar in de praktijk lukt dat niet zonder professionele ondersteuning. Wat doet SightDeck nu?

Stel je voor: je geeft gewoon een college en gebruikt daarbij een touchscreen waar je presentatie op wordt geprojecteerd. Je maakt daarbij uiteraard gebruik verschillende interactieve mogelijkheden die het touchscreen biedt. Dat alles wordt integraal opgenomen maar de output is je college waarbij jijzelf voor de presentatie bent geplaatst. Alsof het met groen doek werd opgenomen, maar allemaal in 1 proces. Kijk maar naar deze voorbeelden.

Ik was heel nieuwsgierig hoe dit nu werkt en dat gaat met lagen: De presentatie wordt op de onderste laag opgenomen, de spreker op de bovenste laag en deze leveren samen de output. Wat men mij ook wist te vertellen is dat je zelfs aantekeningen kunt hebben op je presentatie ter ondersteuning van je verhaal, en deze aantekeningen (op een middenlaag) worden niet zichtbaar in de output! Zo produceer je prachtige weblectures.

Ik vind het een zeer interessante ontwikkeling, zeker ook omdat je heel mooi als het ware samen college kunt geven vanaf verschillende locaties, zogenaamde Video Collaboration! Ik zie hier zeker brood in voor het onderwijs als er bijvoorbeeld colleges maar op 1 onderwijsinstelling gegeven worden en men vanuit andere onderwijsinstellingen dit volgt. Of als er echt een expert op afstand is die samen met de docent een onderwerp toelicht.

Kortom weer een staaltje van wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is en dat triggert mij!

Hier de video:

vrijdag 16 november 2012

Beklijven, dat is de winst!

Al geruime tijd geleden heb ik verteld over hoe we met weblectures zijn gestart met een proeftuin (zie blogpost). Mijn collega Peter Rauch meldde zich als eerste en is koploper als het gaat om het creatief maken en inzetten van de weblectures. Hij heeft vorig jaar aan eerstejaars het vak Biologie gegeven. Voorheen werd de kennis opgedaan door te werken met hoorcolleges en werkcolleges, maar vorig jaar zijn alleen werkcolleges gegeven. De kennis werd thuis opgedaan via weblectures, het was een flipped classroom. De verwachting was dat deze eerstejaars duidelijk beter zouden scoren op de toets dan de groepen van de jaren ervoor, maar dat bleek niet echt het geval.

Dit jaar zijn deze eerstejaars van vorig jaar de tweedejaars studenten en ook nu volgen zij het vak Biologie (vervolg op vorig jaar) bij deze docent. Het is de gewoonte om dan een voorkennistoets te houden, met de "petje op petje af" methode. Waar vorig jaar slechts 1 van de 50 studenten overeind bleef, waren dat, na eenzelfde serie vragen, 34 van de 50! Dat is wel een significant verschil. Peter merkt ook dat de studenten met veel meer plezier aan het werkcollege deelnemen, nieuwsgieriger zijn. En toen hij vertelde dat ook dit jaar met weblectures gewerkt zou worden klonk er een applaus!

Er wordt zelfs op Facebook over gecommuniceerd:













Ik was er steeds van overtuigd dat met de combinatie van weblectures, waarbij je net zo vaak de weblecture kon bekijken tot je het snapte, en het toepassen in het werkcollege, de kennis beter zou blijven hangen dan met de traditionele manier van lesgeven. Maar om nu studenten 3 maanden na het toetsmoment te vragen om de toets nogmaals te doen, dat voert wat ver. Het is dan ook echt kicken dat dat nu dan werkelijk zo lijkt te zijn. Maar het kan ook dat deze lichting studenten toevallig erg goed is :)
Dus Peter ..... ik ben benieuwd naar je mening en de resultaten na deze onderwijsperiode!

donderdag 18 oktober 2012

BoekTweePuntNul200

Het nieuwe BoekTweePuntNul200 is uit, net als het vorige deel boordevol leuke tools die door de auteurs zijn uitgeprobeerd. Daarmee word je geïnspireerd en kun je je les net even anders insteken, zodat je in je opdrachten kunt variëren.

De website biedt de mogelijkheid om op interessegebied te filteren. Je kunt dan direct naar de tools, maar de uitwerking door een auteur zie je niet. Ik zou de websitefiltering gebruiken om in het boek de juiste tool te kiezen, maakt het net even makkelijker. Met recht een Inspiratieboek!

Ook leuk om te vermelden is dat mijn collega Judith ook een practice heeft beschreven, voor de tool Pixton!

maandag 15 oktober 2012

Fransipani

Collega Frans van de Hogeschool Zuyd heeft op zijn blog een erg leuke practice gedeeld: Een interactief hoorcollege Social media en Online hulpverlening.

Samenvatting: ik heb bij een collega instelling (Fontys) een interactief college gegeven over Social media en on line hulpverlening in de jeugdzorg. De inhouden van het college zijn verkregen via netwerken. Tijdens het college werden studenten actief betrokken en er waren verschillende skype sessie met professionals. Wat mij betreft een klein succesverhaal! En het is wel een mooi voorbeeld van het TPACK model:
Inhoudelijk: verhaal over internet, social media en on line hulpverlening
Didactisch: college en vragen stellen
Technisch: gebruik makend van Powerpoint, Sliderocket, QR code, Shakespeak en Skype


Het is inderdaad een inspirerend succesverhaal! Frans heeft beschreven welke uitdagingen hij had bij het verwezenlijken van dit interactieve hoorcollege. Dankzij zijn enthousiasme, creativiteit en tomeloze energie heeft Frans het voor elkaar gekregen. En het leuke is dus dat Frans dit met ons deelt via zijn blog!

woensdag 19 september 2012

Van weblecture naar kennisclip naar ….

Voor het project Kennisclips van Saxion, dat in 2012 loopt, zijn er diverse kennisclips gemaakt. Doel van het project is om geen lange weblectures aan de studenten beschikbaar te stellen, maar om kort en kernachtig lastige onderwerpen uit te leggen, in kennisclips. Kort, maximaal 12 minuten, zodat de student direct bij de uitleg komt en zijn concentratie kan vasthouden.

In het project ging het vooral ook om het maken van kennisclips over onderwerpen die bij meer opleidingen aan bod komen. Zo kan een docent die minder snel zelf een opname maakt toch gebruik maken van de bestaande clips.

De kennisclips worden gereviewd door docenten en studenten. Nu heeft dat laatste geleid tot een wel heel leuke ontwikkeling:
Bij het bekijken van een voorbeeld van een kennisclip werden de studenten erg enthousiast. Dat wilden zij ook bij hun opleiding. Zij zouden als ervaringsdeskundigen met een lijstje onderwerpen, waarvan kennisclips gemaakt konden worden, naar hun docent gaan. Maar verder brainstormend kwamen we tot de conclusie dat het wel heel erg interessant zou zijn als een aantal lastige onderwerpen door studenten zouden worden uitgelegd in kennisclips. Dat idee sprak de reviewstudenten enorm aan en de volgende dag kreeg ik al een lijstje met onderwerpen.

Welke insteek kiezen we nu?
De studenten en de docent overleggen samen over de mogelijke onderwerpen en kiezen er enkele uit. Daarna gaan de studenten aan de slag en leggen het onderwerp zo duidelijk mogelijk uit aan de hand van bv een Powerpoint. De docent monitort dit proces inhoudelijk. De studenten vragen aan enkele medestudenten feedback en komen zo tot een heldere uitleg. Vervolgens nemen de studenten de kennisclip op. Natuurlijk is er aandacht voor de kwaliteit van de gemaakte kennisclip, dat wordt ook weer gereviewd. Maar wij zijn er zeker van dat dit weer een geheel nieuwe dimensie in de weblectures/kennisclips en daarmee in het onderwijs zal betekenen.

Zoals een van de studenten het formuleerde:
“Misschien is er een mooie balans te vinden tussen kennisclips gemaakt door studenten en docenten. Ik denk dat de moeilijkere onderwerpen door (authentieke) docenten beter aanslaan, mits ze er met passie over kunnen vertellen uiteraard. Misschien is er zelfs een combinatie mogelijk binnen 1 kennisclip, gemaakt door zowel een docent als een student. Bijvoorbeeld dat de docent de moeilijke theorie behandelt, waarna een student het in 'studententaal' uitlegt. Ik zie veel voordelen aan dit project, omdat er op deze wijze bruikbaar en vooral leuk onderwijsmateriaal ontstaat. Misschien betekent dat in de verre toekomst zelfs deels vervanging van ander lesmateriaal (boeken), wat studenten een hoop geld kan besparen en wat misschien meer effectief materiaal is.”

zaterdag 23 juni 2012

Bejaard zijn, respect!

In de Telegraaf van vandaag een reportage over de ervaringen van een journaliste in een verouderingspak. In dat speciaal ontwikkelde pak ervaart zij hoe het is om als bejaarde in onze snelle maatschappij te functioneren. Er zijn allerlei functionaliteiten in opgenomen. Zo is het zicht vervaagd en de kleuren zijn afgevlakt; het gehoor is afgenomen; de bewegingen worden stram; evenwicht vinden is lastig; fijne motoriek is weg; etc.

Ik vind dit wel heel bijzonder. Niet alleen leidt het tot meer begrip en respect voor de bejaarde medemens, maar is het voor ieder die zich bezighoudt met het ontwikkelen van producten voor deze doelgroep eigenlijk een must. Denk aan architectuur/bouw, productontwerp en interieurontwerp, maar ook vanuit gezondheidszorg en maatschappelijk werk is dit interessant. Het echt aan den lijve te ondervinden wat de bejaarde mens ervaart zal je blik veranderen! Hieronder de videoreportage van de Telegraaf.

vrijdag 8 juni 2012

Mediawijsheid PRO

Op een of andere manier kwam ik terecht op de website Mediawijsheid PRO: Navigeren in de mediasamenleving voor gevorderden ! Nu vind ik mijzelf zeker geen gevorderde in dit gebied. Ik blog wat, twitter en yammer heel af en toe en Facebook heb ik vooral om te weten wat het kan en doet. Dus is dit niets voor mij?

Het maakt me toch nieuwsgierig. De website vertelt: Mediawijsheid PRO verzamelt de verrassendste, spannendste en diepzinnigste inzichten over media en hun invloed op onze levens. En tot mijn grote verrassing is het een bron van informatie, gecombineerd met foto's, filmpjes, achtergrondinformatie en onderzoeken. Ontsloten in hoofdstukken op ISSUU. Kortom een mooi en rijk geheel.

Ik merk wel dat ik dan op de video bij het onderwerp klik, maar dat werkt natuurlijk niet. En dat is jammer, zeker voor zo'n goed initiatief! Je komt wel via de links in de tekst bij de extra informatie, maar het leent zich zo mooi voor een interactief boek.
Het is een leuk idee dat de informatie wordt bijgehouden. Ga er maar aan staan, in deze tijd waarin je overspoeld wordt met nieuwe ideeën en ontwikkelingen. Alles gaat razendsnel. Alleen daarom al ga ik dit bijhouden want petje af als dat lukt. Het idee is echt gaaf!

donderdag 31 mei 2012

De bron van een afbeelding

Via de website van MindShift kwam ik op een artikel terecht waar prachtig uit de doeken wordt gedaan hoe je achter de bron van een plaatje kunt komen. Nodig om correct bronnen te kunnen vermelden. Zie hier de link naar het artikel.

Er staat een complete handleiding met printscreens, zodat het heel duidelijk is wat je moet doen. Kortom, een aanrader! En nu we toch bezig zijn: Je kunt je op de blog MindShift abonneren en daarmee veel interessante informatie ontdekken. Ik ben er blij mee.

zondag 20 mei 2012

CSI games

Learn forensic science and apply your knowledge!
Zo zie je maar weer wat een invloed een TV-serie kan hebben op het leren van de mens. Sinds de komst van de CSI-series stijgt de belangstelling van studenten voor opleidingen die zich met deze crime science bezig houden. Geef je opleiding iets van CSI mee in de naamgeving en succes verzekerd! Zo zijn er al verschillenden chemie-studievarianten die kunnen rekenen op een goede instroom.

Maar wil je als gewoon mens ook eens meedoen in het fascinerende domein van de crime science, doe dan een CSI-game!

Er zijn 4 verschillende cases, een vijfde is in de maak. Ik heb even de eerste case (rookie) bekeken. Je kunt vooraf een kennistest doen om verder te kunnen, nou dat lukte dus niet. Ik ging gewoon aan de studie. Er zit geen geluid bij, alles in in tekst en plaatjes, maar er zijn wel video's. Ik kreeg er een voorgeschoteld die ik eigenlijk niet verder wilde zien. Zeer leerzaam en leuk om te doen. Maar het lijkt me ook echt een mooie aanwinst als je het als docent bijvoorbeeld hebt over toxicology en de basisprincipes speels wilt uitleggen.

Enkele reviews:
-this is cool cause this is the type of stuff i want to get into. —Student
-I think it was awesome playing this game..It was pretty interesting and I learned how to use scientific METHOD. —Student
-amazing,i've never had the chance to visit this site when i was in college...very informative and interactive,...it adds on my previous knowledge on forensics...thanks very much.. —Teacher
-kinda fun,thrilling and educating since i'm a biology student —Student
-My students LOVE this site! —Teacher
-I've worked in a medical examiner's office, and I found this to be highly entertaining as well as informative. It's wonderful that this avenue of science is portrayed in an easy to understand manner that is also interesting. Educating people about science is always a valuable thing.

Ga het zelf eens uitproberen!

woensdag 9 mei 2012

Docenten enthousiasmeren? Houd een Inspiratiedate!

Gisteren was het 8 mei 2012, de dag van de Inspiratiedate van de academies Gezondheidszorg en Mens&Maatschappij! Met als ondertitel: Meester(lijk) en gezel(lig). En deze vlag dekte de lading uitstekend. Docenten willen best wel geïnspireerd worden, willen best wel eens wat proberen, maar de onderwijstaken kosten veel tijd. Dus was de opzet van onze Inspiratiedate als volgt:

Veel en korte presentaties,op een TEDx-achtige manier, van collega's die iets (meestal met ICT) in het onderwijs hebben uitgeprobeerd. Ook als je maar heel kort kunt komen, heeft het zin, want er is steeds een andere spreker. Vind je iets interessant? Dan kun je de collega benaderen. Vinden meer docenten iets interessant? Dan organiseren we een workshop!

Deze formule werkte geweldig! In 80 minuten kwamen er 10 sprekers plus een virtuele introductie door Dirk de Boe van Edushock aan bod. Ieder had 5 minuten, als de laatste minuut aanbrak was er een signaal dat de spreker moest afronden. Als allerlaatste was er een online evaluatie, met een heel goed resultaat! Er waren ruim 60 belangstellenden en de reacties waren zeer positief. vandaag is The day after en je zou verwachten dat het enthousiasme wat zou zijn geluwd. Niets is minder waar. Zoveel reacties dat het zo inspirerend is geweest, ook van mensen die niet geweest zijn. Die hebben het gevoel echt iets te hebben gemist en vragen wanneer er weer een Inspiratiedate georganiseerd wordt! Hebben we het gouden idee? Wij denken absoluut van wel.

Inmiddels zijn er meerdere academies die belangstelling hebben voor het draaiboek. Toverwoorden zijn volgens ons: kleinschaligheid, eigen collega's, kort en prikkelend! Daarna wel enkele vragen stellen om in kaart te brengen waar men meer van wil weten (tbv workshops) en wat men voor tips heeft.
Een Inspiratiedate is trouwens niet alleen mooi voor docenten die geïnspireerd willen worden. Ook de docent die "zijn/haar" trigger presenteert staat even in de spotlights.
Wat passeerde zoal de revue? Socrative, e-Pitch, kennisclips, audio/video feedback, video voor PR, Powerpoint voor formatief toetsen. En steeds de insteek die de docent daarbij gekozen heeft. Vooraf kregen de presenterende docenten de volgende leidraad: Je bent met een (ICT) tool aan de slag gegaan. Wat trok je aandacht zodat je er iets mee wilde gaan doen in je onderwijs. Welk idee had je daarbij voor ogen? Hoe heb je het aangepakt? Wat is het resultaat? Hoe zijn de reacties? Hoe ga je nu verder?

Tot slot: Ik hield zelf een presentatie over lokpaarden, dat was mijn grootste trigger van de Edushock Experience, zie blogpost. En het leuke is dat deze geweldige metafoor al door een aantal docenten is opgepakt!
 
Creative Commons-Licentie
Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie