zondag 2 december 2012

Dé Onderwijsdagen 2012

Hier volgt een impressie van enkele workshops van Dé Onderwijsdagen 2012, dit keer waren we te gast in Rotterdam. Ondanks de grote problemen op het spoor waren we vanuit het Oosten des lands toch nog op tijd om de eerste workshopronde bij te wonen.

Voor mij was dat de workshop van Karel Roos. Het onderwerp was de effectiviteit van het leren tussen de f2f momenten verhogen, waarin hij vertelde hoe hij de docenttrainingen voor Blackboard aanpakte. Daarvoor maakt hij gebruik van het Carepack, een handig instrument om de verschillende functionaliteiten binnen Bb inzichtelijk te maken. Vooral de effectiviteit verhogen tussen de f2f momenten met de binnen Bb beschikbare tools is daarbij interessant.

Uitgangspunt is dat docenten die in Bb werken alles weten van de content maar niet op het idee komen om voor nieuwe inzichten eerst te kijken wat Bb kan bieden. Met Carepack heb je een handige kapstok daarvoor. Denk aan werken met (graded) wiki’s, logboeken, blogs en peerassessments. Hier vind je de presentatie.


Toen we de ruimte binnenkwamen voor de workshop Peerevaluatie in Scorion was het al leuk: er waren schotten geplaatst en je was echt benieuwd naar wat er komen zou. Een zeer enthousiaste dame van de TUDelft vertelde over haar ervaringen met de Scoriontool. Zij zette dat in vanwege het grote aantal groepen dat in haar project meedraaide en zij toch wilde dat de groepsleden elkaar beoordeelden. Dat gebeurde met rubrics als basis, waarbij er voor inhoudelijke criteria gekozen is. Er is behalve het aanvinken naar niveau en per criterium ook een commentaarveld opgenomen waar opmerkingen geplaatst worden die alleen voor de student zelf en de tutor te zien zijn.
Om ons echt te laten ervaren hoe dat nu ging, werden we in groepen verdeeld waar we per twee groepen een opdracht kregen. Groep 1 kreeg een kant en klaar model in Knexx en de andere groep kreeg alle losse onderdelen. Je zag elkaar niet en moest via post-its communiceren. Daarna ging je je groepsleden beoordelen in Scorion. Het was erg leuk om te doen, heel actief. Helaas liet bij het invullen van de feedback in Scorion de wifi-verbinding het afweten, maar we zagen wel voorbeelden hoe het er bij de TUDelft uitzag. Compleet met een spiderdiagram. Studenten kunnen de resultaten in hun portfolio opnemen.

Studenten vinden dit een eerlijk systeem omdat er geen studiepunten voor gegeven worden. Waar in het begin er nog sprake kan zijn van vriendjesgedrag wordt dit steeds serieuzer opgepakt. Het is een vorm van afdwingen van volwassenheid. Daarbij zie je ook dat naarmate de studie vordert de resultaten steeds meer van private naar public gezet worden. Voorwaarde voor succes is wel een goede IT Infrastructuur!
Er is geen Slideshare presentatie van deze workshop.

Zelf gaf ik samen met André Rosendaal een presentatie over de weblectures.nl website. Mijn deel ging over het inzetten van de website www.weblectures.nl bij Saxion.

Voor de workshop Flipped classroom van Wilfred Rubens hadden we ons moeten voorbereiden. Ik had dat deels gedaan, alleen de video niet bekeken. En dat heb ik geweten. We kregen een voorkennistoets, die eigenlijk met eClicker afgenomen zou worden. Helaas bleek dat niet te werken in de zaal en we hebben ouderwets handen opgestoken. De eerste vragen van de voorkennistoets die langskwamen wist ik wel, maar daarna niet meer. Dat vond ik erg vervelend! Als studenten ook zo reageren ….. Nadat de voorkennis in beeld was gebracht kregen we een opdracht waarbij we voor een module het onderwijs anders in moesten steken en hoe dat er dan uit zou zien. Compleet met drempels, prikkels en aanbevelingen. De opdracht hebben we in kleine groepjes uitgevoerd en elk groepje heeft teruggekoppeld. Ondertussen kon ook via Twitter gereageerd worden, dat heeft een groepje gedaan. Het resultaat was een heel gevarieerde aanpak waarbij het model flipped classroom ingezet werd. Maar met verschillende invullingen en dat is natuurlijk mooi. Onderwijs is niet in 1 ideaal model te vatten. Wilfred heeft er ook over geblogd. Zijn presentatie staat op Slideshare.


Conclusie: Het was een zeer interessant programma en ik heb er zeker wat van opgestoken. Ik heb weer veel oude connecties ontmoet en nieuwe connecties opgedaan en een hoop plezier gehad. Een bijzonder leuke bijkomstigheid was dat er ook studenten meegegaan zijn. Zij hebben een eigen blik op de mogelijkheden in het onderwijs en geven waardevolle input. Kortom, het was zeer geslaagd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
Creative Commons-Licentie
Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie