vrijdag 11 juni 2010

Wo, wat is Kno?

Vandaag op Gizmo het bericht dat het Californische bedrijf Kno een tablet met twee inklapbare aanraakschermen heeft geïntroduceerd. Zo kan er een eind komen aan het gesleep met zware studieboeken die alleen maar leesvoer zijn. Met de Kno komt het studieboek tot leven. De Kno is ontwikkeld vanuit gesprekken met studenten. Wat zouden zij graag willen in een studieboek van de toekomst?
Het bleek dat studenten multimedia-mogelijkheden zeker als een meerwaarde zien, maar dat ze tegelijkertijd de tastbare en visuele interactie misten die papieren studieboeken wel bieden. Zo willen zij graag twee grote pagina's tegelijkertijd kunnen bekijken, notities toevoegen, belangrijke passages onderstrepen of hun vinger op een tekstgedeelte leggen, terwijl ze onderhand iets anders aan het uitzoeken zijn. Dit zijn zaken die e-readers niet bieden. Er is echt naar de studenten geluisterd en het heeft de Kno opgeleverd:
Op de video is te zien dat de Kno een tablet-pc is met twee inklapbare aanraakschermen, toegang biedt tot een grote database aan onderwijspublicaties, Bluetooth-verbinding, draadloze toegang tot internet, rijke multimediacontent als HD-video en de mogelijkheid biedt om notities te maken, teksten te markeren en bladwijzers toe te voegen.

Kno Movie from Kno, Inc. on Vimeo.

Kno gaat ervan uit dat nu de belangrijke verschillen met papieren boeken weggenomen zijn en de extra mogelijkheden van tablets benut kunnen worden: studenten kunnen bijvoorbeeld makkelijk onderling informatie delen of, als ze een voor hen onbegrijpelijke term of zin zien, op één en hetzelfde apparaat uitleg in tekst of beeld opzoeken.

Specificaties van de Kno zijn twee kleurenschermen van 14,1" met een resolutie van 1440 x 900 pixels, een opslagcapaciteit van 16Gigabyte en een batterijduur tussen de zes en acht uur. De Kno weegt 2,475 kg.
De meeste teksten worden net als in papieren lesboeken op het formaat van een bladzijde weergegeven, waardoor er niet gescrolld hoeft te worden. De Kno ondersteunt verschillende e-reader formaten en documenttypen als PDF en Word.
Jammergenoeg is er nog geen prijs bekend.
Meer informatie bij Kno.

Symbaloo 2 exit


Mijn Symbaloo is overgezet naar de nieuwe versie. Na veel problemen heb ik mijn Symbaloo weer aan de praat. Elke keer mislukte het inloggen. Wat blijkt nu: in Firefox werkt het inloggen niet en in IE en Chrome wel. Rara hoe kan dat. Bovendien vind ik het nieuwe uiterlijk een stuk minder aantrekkelijk.

Dus helaas, na jaren trouw Symbaloo te hebben gebruikt, ben ik op zoek naar iets anders. Natuurlijk ken ik iGoogle, maar juist het eenvoudige en strakke uiterlijk van Symbaloo sprak me aan.
Heeft iemand een tip voor mij?

maandag 17 mei 2010

Symbaloo 2.0

Vandaag stond op nu.nl het bericht dat Symbaloo gebruikers pagina's laat delen: Symbaloo is een aanpasbare startpagina voor internetters. Gebruikers kunnen de pagina voorzien van knoppen die verwijzen naar hun favoriete websites. Met Symbaloo 2.0 kunnen gebruikers een eigen pagina aanmaken over bijvoorbeeld een specifiek onderwerp. Als de pagina af is kunnen zij deze delen met andere gebruikers.
Ik gebruik Symbaloo al geruime tijd en heb inderdaad ook pagina's met verzamelde links van anderen gebruikt, voor onder meer digiborden, wiskunde en radio. Reuze handig omdat je dan niet zelf alles hoeft op te zoeken. Maar ook als je met collega's informatie wilt delen. Zo hebben we voor onze DigiDoedag op 23 april 2009 verschillende links gedeeld.
In de video worden Symbaloo en de functionaliteiten ervan uitgelegd.

zaterdag 17 april 2010

Digiborden & .....

Deze oudere link kwam ik onlangs weer tegen bij Pierre Gorissen: Goed voorbeeld doet volgen.
Bij dit Kennisrotondeproject luidde de hoofdvraag: Hoe krijgen we de beschikking over een set goede voorbeelden van de inzet van een digibord? Dit leidde tot 10 filmpjes waarbij het gebruik van het digitale schoolbord gekoppeld werd aan didactische mogelijkheden in het onderwijs.
Nog altijd zijn deze filmpjes heel goed te gebruiken. De opzet ervan doet denken aan de bekende "... in plain English", maar bij deze (Nederlandse) clips zijn interviews en praktijkvoorbeelden.

De clips zijn vrij beschikbaar en zijn gemaakt in het Goed Voorbeeld Doet Volgen. Bronvermelding naar dit Kennisrotonde project is bij gebruik vereist.

donderdag 15 april 2010

QIK jij of QIK ik?

Foto's vanaf je mobiel delen is al heel simpel. Nu kun je net zo eenvoudig je filmpjes delen. Met QIK.
Bepaal zelf met wie jij je ervaringen wilt delen, heb altijd en overal toegang tot je filmpjes, laat je vrienden het real-time met je meebeleven. Met QIK is dit allemaal mogelijk.



Laat je inspireren en ontdek de didactische toepassingen!

donderdag 8 april 2010

Panopto

Bij Saxion gaan we met Panopto software in een proeftuinsetting weblectures opnemen. De eerste eigen tests waren prima en het lijkt erop dat dit de 'missing link' is tussen geen opnames maken en opnames maken met de gangbare maar dure professionele systemen van Mediasite en Presentations2Go. Het feit dat deze systemen 1 opname tegelijk aankunnen is direct een beperking. Met de Panoptosoftware kunnen allerlei opnames tegelijk gemaakt worden, en dat voor een fractie van de prijs van de professionele systemen.
Het werkt heel eenvoudig en je ziet (als je online bent) zeer snel het resultaat. Dat stimuleert enorm! Je kunt bij wijze van spreken 's nachts een onderwerp toelichten met een video opname met geluid en Powerpointpresentatie en dat de volgende dag beschikbaar stellen in de ELO. Docenten worden zich bewust van de mogelijkheden en door zelf te experimenteren bouwen ze ervaring op en zien ze de voordelen. De stap naar meer en vaker didactisch inzetten komt daarna. En dan komen wellicht de professionele opnamesystemen weer in beeld.
Binnenkort zetten we enkele voorbeelden in deze blog.

maandag 29 maart 2010

Het leren van de toekomst

In Eibergen gaan leerlingen van de basisschool De Schakel drie weken lang bezig met het leren van de toekomst. Allerlei ICT-middelen worden daarbij geintegreerd in het onderwijs. Het doel is aan te tonen zowel leerlingen als leerkrachten profiteren van het gebruik van ICT-middelen in de klas.
Dit project is een onderdeel van het SURFnet/Kennisnet innovatieprogramma en wordt begeleid en geevalueerd door TNO.

Het project is van 22 maart - 14 april. Volg het op internet.
De grote vraag is natuurlijk wat of dit betekent voor de toekomst van het hoger onderwijs en hoe we daar nu al op (kunnen) gaan inspelen.
 
Creative Commons-Licentie
Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie