zondag 2 oktober 2011

Tagging, tagging you ...

Na een heerlijk relaxte zomervakantie en de altijd aanwezige perikelen aan het begin van het nieuwe studiejaar, is het weer tijd voor nieuwe posts!

Vorige week (21 september 2011) deed ik de workshop Aan de slag met Weblectures bij SURF. Vooraf had ik erg getwijfeld, ik weet immers best wel veel van weblectures en hoe je ze in het onderwijs inzet. Maar het zou gaan over tagging en dat kende ik weer niet. Dus toch aangemeld en geen seconde spijt gehad. Afgezien van het feit dat je weer nieuwe mensen leert kennen was het erg informatief en heel leuk van opzet.

Taggen in een video kennen we wel. Bij een bepaald beeld/scene geef je informatie. Bij live-taggen doe je dat net zo, maar dan tijdens een college dat wordt opgenomen. De tag en het tijdstip waarop de tag is gemaakt worden gekoppeld en zijn en de weblecture zichtbaar. In project OASE is een pilot met live-taggen uitgevoerd en daarmee gaan wij ook aan de slag.

Het taggen hebben we als student ervaren. Wij kregen een minicollege waar we live konden taggen, daarna keken we de weblecture terug en konden we achteraf ook tags toevoegen. Vervolgens kregen we, jawel, een toets! Taggen is heel efficiënt voor studenten: Als ze snel willen scannen in een weblecture, typen ze een zoekwoord in, vervolgens klikken ze op de tag naar keuze en de weblecture speelt vanaf dat moment af. Voor mij is het live-taggen onhandig omdat ik aantekeningen maak, maar achteraf taggen is wel een optie.

De tags zijn zichtbaar onder de weblecture als streepjes in de tijdlijn. De kleuren kunnen verschillen voor type tags: publiek, je eigen private tags, assignementtags. Met deze laatste voer je de opdracht uit die in de tag staat. Je kunt de tags filteren op personen van wie je de tags wilt zien en ook op je eigen private tags.

Wat mij vooral aansprak was dat de docent obv de tags ook feedback krijgt. Dat zou mooier kunnen in mijn beleving. Als er snel herkenbare tags mogelijk zijn, bijvoorbeeld in rood, die aangeven dat iets niet begrepen is, heb de direct op basis van de kleur informatie: Bij een wolk rood op een plek in je weblecture weet je als docent dat daar iets in de kennisoverdracht niet goed is gegaan. Daar kun je dan actie op ondernemen.

donderdag 21 juli 2011

Prezi en multimedia

Van mijn zeer attente collega Johan S. kreeg ik de volgende mail:

Op je blog verzamel je allerlei leuke voorbeelden en ik denk dat dit ook een mooie demo is hoe je een screencast binnen een "presentatie" kunt gebruiken.
Kijk maar eens op:


(Deze Prezi is op 22 juni 2011 gepubliceerd door Blik Stroom)

Dit inspireerde me om toch weer Prezi op te pakken. Dat had ik ruim 1 jaar geleden ook al gedaan, maar op een of andere manier klikte het niet tussen Prezi en mij. De meeste Prezi's toen vond ik ook erg chaotisch.
Nu ben ik weer gaan experimenteren en ik moet zeggen dat ik de mogelijkheden steeds meer waardeer. En dat chaotische is een valkuil, maar daar ben je nog altijd zelf bij :)

zondag 3 juli 2011

Golden Age?

De wereld om ons heen verandert en zo ook ons onderwijs. Ik ben net terug van de DIVERSE 2011 in Dublin en het viel me op dat daar telkens weer de nadruk werd gelegd op het feit dat we bij onze inspanningen altijd de gebruiker centraal moeten stellen. Nu is dat iets dat ik doodnormaal vind maar toch. En toen bedacht ik me dat onderstaand stukje wel heel toepasselijk is. Ik schreef het in april dit jaar.

Met de opkomst van ICT waren de verwachtingen hooggespannen. ICT was als een tovermiddel om van alles te vernieuwen in de samenleving, zo ook het onderwijs.

In een publicatie van de Onderwijsraad uit 2008 wordt hierover gesproken en vergelijkt men de wijze waarop ICT in de samenleving is opgepakt met hoe het in het onderwijs gaat. Daarbij maken zij gebruik van de theorie van Carlota Perez (2002), die overigens ook nog in 2011 onveranderd staat, dat bij de opkomst en het gebruik van technologische vernieuwingen doorgaans een vaste ontwikkeling wordt doorgemaakt. Zij heeft die verdeeld in de Installation period en de Deployment period.

Men was optimistisch over de mogelijkheden die E-learning zou kunnen bieden en de nieuwe producten (vooral vanuit de technologie bedacht) die daaruit voort zouden vloeien. Allerlei projecten werden gesubsidieerd. Kenmerkend voor de Installation period.
Maar in de praktijk gaat het allemaal niet zo snel en de hooggespannen verwachtingen werden niet waargemaakt. De gebruiker omarmde de vernieuwingen niet. Er kwam een omslagpunt dat leidde tot de Deployment period. Hier zijn de gebruikers aan zet en zij bepalen hoe de ICT aangepast moet worden om door hen gebruikt te worden. Volgens de theorie van Perez kunnen we evolueren naar de Golden Age waar nieuwe gebruikersgeoriënteerde toepassingen snel opgepakt worden en toegepast worden op een flexibele en creatieve manier.

De publicatie is uit 2008 en men geeft aan dat op dat moment de diverse ontwikkelingen erop wijzen dat we op dit moment aan het begin staan van de Deployment period. Denk aan de opkomst van uiteenlopende apparaten waarin ict is geïntegreerd en die gemakkelijk onderling communiceren (pda, mobiele telefoon) en de opkomst van social software. De snelheid waarmee deze apparaten en applicaties hun ingang vinden, wijzen op de komst van de Golden Age. Kijkend naar het onderwijs doet zich deze Golden Age echter nog niet voor. In dit opzicht lijkt er een discrepantie te ontstaan tussen de samenleving en het onderwijs.

Het is nu 2011 en voor de samenleving lijkt de Golden Age al in gang te zijn gezet met de iPhone, iPad, Twitter, etc. Helaas kan tegelijk geconstateerd worden dat dit voor het onderwijs nog altijd niet het geval is. Er zijn voorlopers die wel zover zijn, maar de grote groep is nog niet in beeld. Wat denkt u zijn we in het begin van de de Deployment fase blijven steken of schuifelen we al voorzichtig in de richting van de Golden Age voor het onderwijs?

vrijdag 24 juni 2011

WOW met Augmented Reality!

Hoe dit gemaakt is weet ik (nog) niet maar o wat is dit leuk! De didactische mogelijkheden vliegen in en uit mijn hoofd. Na de inspiratie van Jeroen Alessie, met een PPT met ingebakken spreker, zie posts van 18 april en 23 mei), nu dit:



Met dank aan mijn collega Ben B. die me hierop attendeerde! Wordt vervolgd.

dinsdag 24 mei 2011

Beware online "filter bubbles"

Een video van de presentatie van Eli Pariser bij TED, die ik via een collega toegestuurd kreeg. De kern is dat er op basis van je profiel keuzes gemaakt worden in de informatie die je te zien krijgt, bijvoorbeeld bij Facebook, Google. Je komt steeds meer in je comfortzone en je krijgt een steeds beperktere blik, de " filter bubble".
Het is nodig om juist ook heel andere informatie te zien, die ons uitdaagt en ons blikveld verruimt. Om met een kritische blik te kunnen kijken is er een balans nodig in de informatie die je krijgt.

maandag 23 mei 2011

Definitieve versie van een experiment

Al eerder vertelde ik van ons eerste experiment naar aanleiding van de presentatie van Jeroen Alessie. De video is door verschillende mensen bekeken en men is erg enthousiast. Zodanig dat we besloten hebben om hem wat aan te passen en openbaar te zetten op SURFmedia:



NB Het beeld is nu zwart, maar anders speelde de video steeds direct af en dat is ook niet fijn.

De QRCodes zijn leuk! Probeer maar.
 
Creative Commons-Licentie
Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie