dinsdag 31 januari 2012

Edushock Experience

Op 7 maart vindt in Nijmegen de Edushock Experience plaats. Sinds begin dit jaar ben ik lid van de Edushock Linkedin-groep en verbaas me over het feit dat er zoveel discussie activiteit is. Overweldigend! Het maakt wel dat ik me afvraag wat ik nog zou kunnen toevoegen, maar dat is een kwestie van tijd denk ik.
Waar staat Edushock voor? Het is een oproep tot meer creativiteit en innovatie in het onderwijs en daarbij wordt uitgegaan van vernieuwing van het onderwijs van binnen uit. Daartoe stellen ze vragen als Hoe kun je met meer passie en plezier vormgeven aan het leren van de toekomst? Hoe laat je je niet langer meedrijven met de stroom maar word je zelf een trendsetter? Hoe pak je dat concreet aan?
Zij hebben het dan ook over onderwijzigers. Meer weten, kijk op de website.

En dan op 7 maart de Edushock Experience. Ik ben erbij, jij ook?

EdushockExperience from Guido Crolla on Vimeo.

zaterdag 28 januari 2012

Panopto app!

Zoals wellicht bekend gebruikt Saxion de Panoptosoftware voor het opnemen van weblectures. Elk jaar, in januari, verschijnt een update met nieuwe functionaliteiten. Ook wij leveren feedback met wensen die we graag vervuld zouden zien. Een van de dingen was het versneld en vertraagd kunnen afspelen van de weblectures. Dat is met deze update naar Panopto 4.1 voor elkaar. Panopto luistert goed naar de feedback en verrast ons elk jaar weer. Dit jaar komen ze met een app!

The iOS app version of the software, appearing soon in the iTunes App Store, lets students view, search, record, and add notes to media on their Apple devices and then submit the recordings as assignments. That media can consist of video, slides, and screen capture.

Recording can also be done on a Mac or Windows PC. Once a student has submitted a recording, it sits in a dropbox that other students can't see or modify, but that the instructor can view. The instructor can use Panopto's notes functionality to provide synchronized feedback within the presentation.


Dit biedt weer zoveel nieuwe didactische mogelijkheden!
Ik ben benieuwd naar de voorwaarden en hoe het in de praktijk gaat werken. Als de app er is ga ik er natuurlijk direct mee aan de slag en ik zal mijn bevindingen met jullie delen.

Hier kun je een samenvatting lezen. Nog meer weten? Dat kan op de Panoptoblog.

maandag 23 januari 2012

Video annoteren

Vorige week heb ik een presentatie verzorgd voor de e-learning werkgroep van de NVMO. Daar heb ik ook zelf weer iets gevonden: VideoANT, een gratis video annotatie tool. Zie hier mijn eerste test.



NB Annotatie 7 is door een collega toegevoegd. Als je afspreekt met studenten dat zij hun naam erbij zetten, kan een video door meerdere mensen becommentarieerd worden. Interessant.

Een andere spreker vertelde tijdens zijn presentatie dat er ook websites en ander leermateriaal aan de video werd toegevoegd waarmee de student werd uitgedaagd actief te participeren, met recht een verrijking. Ik heb afgesproken dat ik contact op ga nemen, want dit is voor mij een echte trigger!

vrijdag 20 januari 2012

BETT 2012 en e-books

Voor mij begin 2012 goed: Afgelopen week was ik op de BETT 2012. Voor mij was de informatie over het zelf maken van een e-book de grootste trigger. Ik heb een presentatie hierover bijgewoond van Andrew Rhodes, director of technology International school of Stavanger.
Hij vertelde over de mogelijkheden met de apps Bookcreator en Pages.


Met BookCreator maak je een epub op de ipad dat snel gedeeld kan worden met anderen, bijvoorbeeld in je klas. Het is een eenvoudige manier om een ebook te maken, compleet met foto’s, video’s en geluid, ook zelf opgenomen audio. Kijken doe je snel met iBooks sharing, maar delen met anderen doe je met iFiles of met Mover+. Een tutorial vind je in het main screen.
Wil je een complexer ebook, dan kies je Pages, create and share ePub.
Hier kun je met meerdere hoofdstukken werken. Pages heeft een gratis template met best practices die je naar eigen wens kunt aanpassen.


Gisteren heeft Apple een (helaas Mac)app gelanceerd om interactieve lesboeken te maken. Het ziet er zo uitnodigend en van deze tijd uit. Hier vind je meer informatie.

woensdag 7 december 2011

iPad in het onderwijs

Mijn collega Lutz attendeerde me op onderstaand bericht:

11/28/2011 - iPads Are Required Classroom Material For Some CMU Students
Some students at Central Michigan University are now being required to use iPads or iPods in class. Professors in the College of Education at CMU can use the devices to help monitor students understanding of classroom material. Cost is a factor, so the CMU bookstore is renting them out to students for $35 per semester.

De hele video is hier te bekijken en daaronder kun je naar het hele verhaal.

donderdag 24 november 2011

LINDA. Layar

De nieuwe LINDA is verrijkt met digitale content. Door met de smartphone met de Layar app over een pagina te gaan komt er allerlei extra informatie naar voren. Daarmee is LINDA. het eerste tijdschrift dat de Layartechnologie inzet en daarmee de papieren wereld verbindt met de digitale wereld. Dit geeft direct ook inspiratie voor het onderwijs!

De nieuwe LINDA. is verrijkt met Layar from LINDA. magazine on Vimeo.

Ik ga vanmiddag de LINDA. meteen halen en zal in dit blog vertellen wat ik er, als consument en vanuit mijn vakgebied van vind.

Eerste reactie als consument: Best ingewikkeld zeg. Heb je de Layarapp en dan de LINDA. layar, dan moet je echt je telefoon rustig bij de pagina houden en wachten tot er iets verschijnt. Om dan ergens op te klikken val niet mee, alles beweegt. Dan zijn er speciale pagina's verrijkt met digitale content, die zijn niet gemarkeerd. Dat weet je alleen vanuit de Layar. Wel iets voor de doorzetters.
Eerste reactie vanuit vakgebied: Wat ontzettend leuk en gedurfd. De digitale content voegt echt iets toe, daar is over nagedacht. Technisch moet het volgens mij nog wel vriendelijker worden voordat men echt hiermee bezig gaat en dan ook de meerwaarde ontdekt. Vooral doorgaan, het is de toekomst.

vrijdag 11 november 2011

OWD 2011

Ze zijn alweer voorbij, Dé Onderwijsdagen 2011. Voor mij was het voor het eerst in 3 jaar dat ik er weer bij kon zijn en dus ook de eerste keer dat ik meemaak dat dit samen met Kennisnet is opgezet. Alle hulde, het was uitstekend georganiseerd, zowel qua inhoud als alles er omheen. Zoals eerder gemeld heb ik samen met Esther van de HAN een presentatie gegeven over de flipped classroom. Ondanks dat het de laatste sessieronde van de dag was, was de zaal helemaal vol. Er was goede interactie en er werden heel zinnige vragen gesteld. Wij zijn tevreden!
Voor onze presentatieslides verwijs ik naar
Zelf heb ik vooral de sessies bezocht over blended learning, docentprofessionalisering en video. Ze waren allemaal de moeite waard. En dan de keynote speakers, stuk voor stuk geweldig inspirerend. Ik kijk nu al uit naar Dé Onderwijsdagen 2012!
 
Creative Commons-Licentie
Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie