donderdag 18 oktober 2012

BoekTweePuntNul200

Het nieuwe BoekTweePuntNul200 is uit, net als het vorige deel boordevol leuke tools die door de auteurs zijn uitgeprobeerd. Daarmee word je geïnspireerd en kun je je les net even anders insteken, zodat je in je opdrachten kunt variëren.

De website biedt de mogelijkheid om op interessegebied te filteren. Je kunt dan direct naar de tools, maar de uitwerking door een auteur zie je niet. Ik zou de websitefiltering gebruiken om in het boek de juiste tool te kiezen, maakt het net even makkelijker. Met recht een Inspiratieboek!

Ook leuk om te vermelden is dat mijn collega Judith ook een practice heeft beschreven, voor de tool Pixton!

maandag 15 oktober 2012

Fransipani

Collega Frans van de Hogeschool Zuyd heeft op zijn blog een erg leuke practice gedeeld: Een interactief hoorcollege Social media en Online hulpverlening.

Samenvatting: ik heb bij een collega instelling (Fontys) een interactief college gegeven over Social media en on line hulpverlening in de jeugdzorg. De inhouden van het college zijn verkregen via netwerken. Tijdens het college werden studenten actief betrokken en er waren verschillende skype sessie met professionals. Wat mij betreft een klein succesverhaal! En het is wel een mooi voorbeeld van het TPACK model:
Inhoudelijk: verhaal over internet, social media en on line hulpverlening
Didactisch: college en vragen stellen
Technisch: gebruik makend van Powerpoint, Sliderocket, QR code, Shakespeak en Skype


Het is inderdaad een inspirerend succesverhaal! Frans heeft beschreven welke uitdagingen hij had bij het verwezenlijken van dit interactieve hoorcollege. Dankzij zijn enthousiasme, creativiteit en tomeloze energie heeft Frans het voor elkaar gekregen. En het leuke is dus dat Frans dit met ons deelt via zijn blog!

woensdag 3 oktober 2012

Leven na de FLIP?

Dat was de vraag die in onze SURF WEBstroomcommunity op Linkedin gesteld werd.

De FLIP, een uiterst handzaam videocameraatje, dat echt ideaal was om door studenten gebruikt te worden. Wat ik zelf bij de FLIP ook zo prettig vond was de goede geluidskwaliteit. Helaas is fabrikant Cisco met de productie gestopt. Vooral vanwege het feit dat met de huidige smartphones een videootje maken al heel eenvoudig ging en dat de FLIP daarmee overbodig was. Maar wat lees ik vandaag op de website van de iPhoneclub?

Flipcamera keert terug als iPhone-app Givit



Ik heb deze (gratis) app direct opgehaald en ga het eens proberen! Wordt vervolgd.

woensdag 19 september 2012

Van weblecture naar kennisclip naar ….

Voor het project Kennisclips van Saxion, dat in 2012 loopt, zijn er diverse kennisclips gemaakt. Doel van het project is om geen lange weblectures aan de studenten beschikbaar te stellen, maar om kort en kernachtig lastige onderwerpen uit te leggen, in kennisclips. Kort, maximaal 12 minuten, zodat de student direct bij de uitleg komt en zijn concentratie kan vasthouden.

In het project ging het vooral ook om het maken van kennisclips over onderwerpen die bij meer opleidingen aan bod komen. Zo kan een docent die minder snel zelf een opname maakt toch gebruik maken van de bestaande clips.

De kennisclips worden gereviewd door docenten en studenten. Nu heeft dat laatste geleid tot een wel heel leuke ontwikkeling:
Bij het bekijken van een voorbeeld van een kennisclip werden de studenten erg enthousiast. Dat wilden zij ook bij hun opleiding. Zij zouden als ervaringsdeskundigen met een lijstje onderwerpen, waarvan kennisclips gemaakt konden worden, naar hun docent gaan. Maar verder brainstormend kwamen we tot de conclusie dat het wel heel erg interessant zou zijn als een aantal lastige onderwerpen door studenten zouden worden uitgelegd in kennisclips. Dat idee sprak de reviewstudenten enorm aan en de volgende dag kreeg ik al een lijstje met onderwerpen.

Welke insteek kiezen we nu?
De studenten en de docent overleggen samen over de mogelijke onderwerpen en kiezen er enkele uit. Daarna gaan de studenten aan de slag en leggen het onderwerp zo duidelijk mogelijk uit aan de hand van bv een Powerpoint. De docent monitort dit proces inhoudelijk. De studenten vragen aan enkele medestudenten feedback en komen zo tot een heldere uitleg. Vervolgens nemen de studenten de kennisclip op. Natuurlijk is er aandacht voor de kwaliteit van de gemaakte kennisclip, dat wordt ook weer gereviewd. Maar wij zijn er zeker van dat dit weer een geheel nieuwe dimensie in de weblectures/kennisclips en daarmee in het onderwijs zal betekenen.

Zoals een van de studenten het formuleerde:
“Misschien is er een mooie balans te vinden tussen kennisclips gemaakt door studenten en docenten. Ik denk dat de moeilijkere onderwerpen door (authentieke) docenten beter aanslaan, mits ze er met passie over kunnen vertellen uiteraard. Misschien is er zelfs een combinatie mogelijk binnen 1 kennisclip, gemaakt door zowel een docent als een student. Bijvoorbeeld dat de docent de moeilijke theorie behandelt, waarna een student het in 'studententaal' uitlegt. Ik zie veel voordelen aan dit project, omdat er op deze wijze bruikbaar en vooral leuk onderwijsmateriaal ontstaat. Misschien betekent dat in de verre toekomst zelfs deels vervanging van ander lesmateriaal (boeken), wat studenten een hoop geld kan besparen en wat misschien meer effectief materiaal is.”

dinsdag 4 september 2012

Mooie binnenkomer!

Iedereen weer fijn uitgerust en klaar voor het nieuwe studiejaar? Ik wel! En ik begin gelijk met een mooie binnenkomer:

Tot 18 september is de iPhone app Pinnacle Studio gratis te verkrijgen in de App Store. Voorheen was het Avid Studio, maar nu heet het Pinnacle Studio en daarmee is de app heel herkenbaar voor mij. Wij gebruiken namelijk Pinnacle om videos te bewerken in onze kleine studios en dat bevalt ons prima.

Met deze app kun je ook heel eenvoudig je video bewerken, combineren met andere videos, titels toevoegen, geluid aanpassen, etc. Bovendien is je bewerkte video snel te exporteren naar onder meer Facebook, YouTube en Box.

Kortom: iMovie heeft er een concurrent bij!

maandag 16 juli 2012

Even makkelijk!

Zoals veel mensen ben ik echt megadruk zo vlak voor de vakantie. Dus ik maak het mij makkelijk met de DIVERSE 2012 ervaringen door je door te verwijzen naar de blog van collega Peter, die ook mee was!

Hier de terugblik en hier het videoverslag. Allemaal met dank aan Peter natuurlijk. Volgend jaar Osnabruck!

Fijne vakantie allemaal :)

maandag 2 juli 2012

DIVERSE 2012

Vanaf morgen, 3 juli 2012, ben ik te vinden op de DIVERSE 2012, dit keer in leuven.

Zoals de website vermeldt: DIVERSE is the leading conference regarding all aspects of video and videoconferencing in education: teaching, research, management, etc. This includes the convergence of these technologies; the emergence of new possibilities such as "presence production" for learning, interactive television, virtual reality and computer games techniques, and handheld access to moving images."

Samen met Esther van der Linde van de HAN houd ik een presentatie over de Flipped classroom, inderdaad, in het Engels. Ik heb er zin in en zal na afloop op dit blog verslag doen!
 
Creative Commons-Licentie
Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie