woensdag 30 maart 2011

Salman Khan: Let's use video to reinvent education

Wie kent de video’s van de Khan-academy niet? Moeilijke begrippen eenvoudig online uitgelegd. De Khan-academy missie: Be a not-for-profit organisation with the goal of changing education for the better by providing a free world-class education to anyone anywhere.
Salman Khan was spreker bij TED en heeft daar een inspirerend (en ook humoristisch) verhaal gehouden.



Kennis opdoen doe je met de video’s en huiswerk maken doe je in de klas. Elke student doorloopt dit in zijn eigen tempo en een grafiek laat zien dat een langzame student toch na enkele weken een voorlopende student kan zijn of omgekeerd. Alles is tijd- en plaats onafhankelijk en de video wordt net zo lang en vaak bekeken als nodig is, er wordt geoefend. Leer wiskunde zoals je leert fietsen, focus op de fiets, blijf zitten, val maar klim er weer op, ga door, totdat je het kunt.

Er is zelfs een pilot waarbij er een overzicht is van leerlingen en hoever ze zijn met de video’s en dus het opdoen van kennis. Daar is zichtbaar wie goed gaat en wie vastloopt. De docent kan degene die vastloopt helpen, maar nog mooier is het dat een leerling die het deel wel snapt, zijn medeleerling helpt. Dit gebeurt dan in de klas maar ook daarbuiten kan de peer2peer tutoring plaatsvinden.
Kahns eindconclusie is dat we evolueren naar een global one world classroom waar men zelfstandig online leert en elkaar helpt over allerlei “grenzen” heen. Dit is pas transformatie van onderwijs!

De Khan-academy gebruiken als docent? Meld je aan en na inloggen kun je je studenten (die ook een account moeten hebben) vragen je toe te voegen als coach. Veel van de tools die getoond zijn in de video komen dan voor jou en je studenten beschikbaar. Ik ga dit uitproberen en kom er op terug. Met dank aan de AMM-collega die mij deze link doorstuurde!

donderdag 24 maart 2011

Burnout door social media

De 30-plussers van deze tijd hebben het zwaar. Er is zoveel informatie, vooral door de toename van het gebruik van social media, dat het sommigen teveel wordt. Een burnout kan zelfs het resultaat zijn.



Ik merk het zelf ook, een overload aan informatie, een race om vooral bij te blijven, dat is frustrerend. En dan alle persoonlijke informatie die openbaar gedeeld moet worden, daar haak ik echt af. Voor mijzelf hou ik het bij de speerpunten voor mijn werk en de ontwikkelingen op ICT-gebied om me heen. En dat dat weer divers kan zijn bewijst deze blog.

woensdag 23 maart 2011

Social media in higher education

Binnen Saxion wordt (vooral door de academie HBS) Yammer gebruikt als social media omgeving. Daar zag ik ook de link van mijn collega naar een interessante blog van Rey Junco op dit gebied:
Social media in higher education

"I’m Rey Junco, a college professor and researcher who studies how social media use affects college students. I’m particularly interested in using quantitative methods to assess the effects of social media on student development, engagement, and success. Social Media in Higher Education is a place where I’ll blog about the research I’m conducting and provide commentary on using technology in educationally-relevant ways."

donderdag 17 maart 2011

Bloei op met 500 pop!

Een tijd geleden hoorde ik iets over de mogelijkheid om eenmalig 500 euro te kunnen ontvangen als stimulans om te gebruiken voor een activiteit/doel dat wel geformuleerd moet zijn in je POP en nog niet is gestart (bijvoorbeeld een congresbezoek).
Vanochtend ben ik even gaan zoeken en kwam via dit bericht terecht bij 500pop

Een van de voorwaarden is dat de onderwijsinstelling wel nog budget beschikbaar moet hebben. Dat kun je direct op de website controleren en je staat er versteld van hoe vaak 500 euro nog uitgekeerd kan worden! Dit initiatief van Zestor loopt tot eind 2012. Voor zover ik weet is dit initiatief niet bij iedereen bekend. Met alle bezuinigingsmaatregelen verdwijnt misschien deze actie, geen idee, maar in elk geval is dit de moeite waard om te verspreiden. Het zou jammer zijn om hier niet in elk geval even over na te denken.

donderdag 10 maart 2011

Implementatie iPad

Met alle berichten rondom de iPad is zeker dit bericht dat via ICT in School, en die weer via ICT Nieuws, mij bereikte interessant:
Preparing Your School for an iPad Implementation

Ook ik geef dit graag door.

SURF Workshop Mobiel deel 1: Grafische tags

Een QRCode op de verpakking van een biefstukje scannen met je smartphone en je ziet de informatie en misschien zelfs een foto van de koe die de biefstuk geleverd heeft. De QRCode van 9292ov scannen en je hebt je reisinformatie op je mobiel bij de hand. In de krant een QRCode naar een artikel voor een video opname met meer achtergrondinformatie. De QRCodes duiken overal op. De vraag is waar en hoe heeft de QRC meerwaarde voor het onderwijs?

De SURFworkshop Mobiel van 9 maart 2011 ging in het eerste deel over grafische tags en was heel inspirerend. We maakten kennis met mogelijkheden van QRCodes en zijn gaan brainstormen over toepassingen in het onderwijs:
Bij apparaten in praktijkruimtes voor handleidingen en/of instructies; bij werkstukken van studenten waar zij zich via de QRCode introduceren; als link naar extra materiaal (tekst, audio/video, afbeelding, website) bij de lesstof.....
Het hands-on deel bestond uit het scannen van een aantal QRCodes bekijken waar we heen werden geleid. Daarna maakten we zelf QRCodes, vanuit verschillende informatiebronnen.
Om de informatie achter de QRCodes te ontsluiten hoef je niet eerst een computer op te zoeken maar kun je direct de code scannen en de informatie zien. Dat maakt dat als je erover nadenkt er allerlei mogelijkheden omhoog borrelen. Niet dat alles nu door QRCodes vervangen moet worden, maar het biedt weer iets extra’s om het onderwijs te verrijken. Variatie met het op een eenvoudige manier ontsluiten van allerlei soorten informatie op het moment en de plek waar je het nodig hebt. De ontwikkelingen gaan snel en QRCodes zien we steeds meer om ons heen. Dat zal ook gaan gelden voor het onderwijs.

Wat heb je nodig? Een camera op je mobile, een app om de QRCode te scannen en internet, het kan dus met je smartphone of met je tablet met camera. Nieuwe mogelijkheden straks ook met de iPad 2.

Voor meer informatie Surf-Academy oftewel:
qrcode

woensdag 9 maart 2011

23politiedingen

Vandaag kwam ik weer op de website van 23politiedingen terecht. Vast al bekend, maar toch.

Een gratis online-cursus voor iedereen die zich vertrouwd wil maken met leuke, handige en leerzame dingen die je op het internet kunt doen. De 23politiedingen is in 2009 gestart en aan de reacties te zien, zijn er velen die de cursus ontdekt hebben. Het credo is "Leren door te doen".

Het enige dat je nodig hebt, is een flinke dosis nieuwsgierigheid en de wil om op een spelende manier te leren. Leren van je eigen bevindingen, leren van de reacties die je collega’s plaatsen op jouw weblogberichten en leren van de reacties die jij zelf plaatst. Het gaat in 23 Noordelijke PolitieDingen vooral om de fun en de inzichten die je krijgt. Wat je aan al die nieuwe kennis hebt voor je werk, komt vanzelf wel. Maak dus vooral plezier, heel veel plezier!

Kijk, dat spreekt mij aan: nieuwsgierigheid, spelend leren, plezier.
Kortom, aan te bevelen, zeker ook voor docenten!

NB Er is ook een vergelijkbare site bij 23opsporingsdingen, wat meer op politietaken ingericht. De links onder Dingen werken niet altijd, maar via de categorien wel.
 
Creative Commons-Licentie
Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie