woensdag 28 oktober 2009

RSS-feed en Delicious

Geen didactiek maar weer wat tips:
Met RSS-feed (zie rechts in het blogscherm) kun je je abonneren op de berichten en/of de reacties in deze blog. Het scheelt je zoeken, je ziet meteen wat er nieuw geplaatst is. De RSS-feed kun je toevoegen aan je Google, Yahoo, etc. Ikzelf heb de RSS-feed via Atom toegevoegd aan mijn favorieten.
Dan nog een andere tip: het delen van links in Delicious. Niet alleen handig voor jezelf omdat je vanaf elke computer met internet je links bij de hand hebt, maar ook om van anderen links door te krijgen en in te zien. Wil je mijn links zien dan zoek je me op onder bml

Glogster

Bij AMM is er een leerpakket waarbij zij een project moeten opzetten
en presenteren voor potentiele geldverstrekkers, een soort Dragon's Den.
Hierbij is een eis dat er twee ict-producten worden opgeleverd. Voorbeelden
hiervan zijn een Powerpoint presentatie, een poster, flyer, website, videofilm,
enz. In plaats van een poster maken en dan afdrukken op papier heeft een
groep gebruik gemaakt van Glogster. Hierbij is het mogelijk om online een
poster te maken en deze ten allen tijde aan te passen.
Via deze link is de eerste AMM-product te zien:

http://rehm.glogster.com/Project-62/

maandag 26 oktober 2009

Broekzakvriendelijke camcorder


Vers van de pers vandaag een bericht over een pocketvideocamera van Samsung voor een wel heel vriendelijk prijsje.
Nu is het nog veel simpeler geworden om studenten een filmopdracht te geven.

vrijdag 23 oktober 2009

Tools voor 2010

Jane Hart, oprichter van het Centre for Learning&Performance Technologies (C4LPT) in de UK, noemt voor het e-learning magazine van november 2009, 10 tools voor 2010. Op basis van nut, innovativiteit en kostenbesparing zouden deze tools interessant zijn om meer in te zetten.
Prezi (presentatie), Evernote (capturing), Dimdim (webconferencing), Etherpad (samenwerken), myUdutu (cursus bouwen), ScreenR (screencasts), Posterous (bloggingsysteem), Yammer (micro-blogging), Wordle (WordCloud generator) en de Flip.
Zit er iets bij dat je triggert? Hier staat het artikel met links naar de tools.
Ga je experimenteren? Deel je ervaringen met ons!

donderdag 22 oktober 2009

Digitaal Schoolbord in het hbo

Deze week ben ik met ActivInspire (software voor het ActivBoard van Promethean) aan het oefenen. Ooit is begonnen met de ActivPrimary, die op de basisschool wordt gebruikt. Voor het voortgezet en hoger onderwijs is ActivStudio ontwikkeld. In de eerdere versies van was het basisschoolidee nog erg aanwezig. Inmiddels is dat niet meer zo. De layout en de mogelijkheden maken het tot een meer volwassen product. Daarnaast is de software veel intuïtiever en gebruiksvriendelijker geworden.
Na twee dagen prutsen kan ik zeggen dat het digitale schoolbord absoluut meerwaarde kan hebben in het hbo. Niet alleen vanwege de nieuwe generatie studenten die gewend zijn aan het digitale schoolbord. Ook de interactie die mogelijk is en de verschillende tools, om dat wat je wilt overbrengen net even eigentijdser en speelser te doen, maken dat ik het jammer vind dat ik zelf geen lessen meer geef. Mijn oefening is een introductieles voor cursisten en in pdf geexporteerd. Met ISSUU is het tot een mooi boekje gebundeld. De verschillende acties zijn nu niet te volgen, maar neem van mij aan dat het echt interactief is!

vrijdag 16 oktober 2009

Wat doen jongeren met media? En wat doen wij?

Half juli 2009 stonden in de weblog van John van Dongen over onderwijs vooruitzichten twee rapporten over hoe jongeren omgaan met media. Wat betekent dit voor ons onderwijs? Verandert ICT alleen de jeugd en de jongeren of verandert het ook echt ons onderwijs?

Morgan Stanley



Nielsen

donderdag 15 oktober 2009

Frame met FrontPage code

FrontPage is onderdeel van OfficeProfessional. Linksonderaan staan enkele knoppen: Design is waar je je spullen in zet, bv de weblink of tekst.
In Preview zie je hoe het eruit ziet, kan ook in de browseromgeving getoond worden.
Via Code zie je de html. Alles tussen de body-code kopieer je en zet je op de gewenste plek. Je hebt nu in een apart frame de webpagina. In dit geval die van de NS. Door handmatig nog de hoogte en breedte van het venster aan te passen in de html maak je het frame precies pas. Is dit handig?

 
Creative Commons-Licentie
Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie